ارسال به دوست  نسخه چاپي 

سخنرانی مهرزاد جمشیدی، رئیس هیأت مدیره کنفرانس IAOM

تأکید بر توزیع مستقیم از کارخانه به خانه مدیریت ایمنی غذایی اهمیت مدیریت بحران غذایی در منطقه مصر و ایران بزرگترین واردکننده منطقه روسیه بزرگترین صادرکننده منطقه پیشرفت صنعت آرد در دوران پاندمی

درحالیکه شیوع بیماری کرونا زندگی را برای خانوادهها در سراسر دنیا با چالش مواجه کرده است؛ خرید مواد غذایی با وحشت و هراس و اختلال در سیستم تامین غذا به معنی مشکل در یافتن بعضی از اقلام غذایی، بیکاری و از دست دادن درآمد سختیهای بیشتری را به خانوادهها تحمیل کرد است؛ همگی در انتظار بازگشت به حالت عادی یعنی دوران قبل از کرونا بوده ایم . اما حقیقت این است که بازگشتی وجود ندارد و ما باید خود را با شرایط و قوانین موجود متأثر از پاندمی تطبیق دهیم.

اگرچه غذای فرآوری شده به عنوان سریعترین و کمهزینهترین روش برای تغذیه خانواده ها  در دوران پاندمی انتخاب شد،  انجام خرید از منزل و تهیه غذاهای سالم، ارزان و سریع پخت در خانه  تغییر رویه مصرف بزرگی به همراه داشت که در شکل و شیوهی کسب و کارها ، به خصوص مشاغل مرتبط به غذا، تفاوتهایی اساسی ایجاد کرده است. 

امروز میخواهم در مورد تغییراتی که در صنعت پخت نان و کیک پس از همهگیری اتفاق افتاد صحبت کنم. از اوایل سال 2019، مصرف آرد نانوایی روند کاهشی داشت و حالا ناگهان شاهد افزایش 25 درصدی آن در ایالات متحده رقمی معادل 3/8 میلیارد و همچنین 22 درصدی فروش پودر کیکهای General mills هستیم. در منطقه ما -آسیای میانه- میزان تقاضا برای پخت خانگی با دو درصد افزایش به 7 درصد رسیده است. البته   امکان اعلام  آمار دقیق برای منطقه مشکل است  اما با تجربهای که همگی در حوزه آسیابانی داریم متفاوت نیست. میتوانیم نگاهی به اعداد مربوط به شرکت آرد خوشه فارس بیاندازیم. در سال 2019 ، 600  فالوور در اینستاگرام و در سال 2021 نزدیک به 7000 فالوور و همینطور افزایش قابل توجه در تعداد پستها. اگر فقط 10 درصد از ۷۰۰۰ فالوور به مشتری دائم تبدیل شوند یعنی حدود ۷۰۰ نفر که برای محصول و حمل و نقل آن هزینه پرداخت میکنند. این تغییر نشاندهنده  ایجاد بازار قوی تقاضا برای پخت در خانه است؛ یعنی مشتری با تحویل و سفارش غذا از طريق آنلاین و تلفن همراه و همچنین پرداخت و خدمات بدون تماس فيزيکی به دنبال تحقق بخشیدن به زندگی آسانتر و البته ایمنتر است.

رویه جدید چگونه با بیزینس B2B) BUSINESS TO BUSINESS) مطابقت دارد؟ میدانیم بیزینس آرد از این نوع بوده است و توجه به محتویات محصول جایی در این نوع بیزینس ندارد. در خرید محصول به روش B2B آنچه  برای مشتری اهمیت دارد قیمت محصول ؛ بسته بندی و نحوه ارسال میباشد.

ولی در فروش محصولات به صورت آنلاین ، خریدار به دنبال مشخصات کیفیت محصول در اینترنت و مقایسه آن با محصولات مشابه میباشد.  

شاید تفاوت ماهیتی که در این دو نوع بیزنس وجود دارد صنعت نانوایی را به سمت تغییر محتوای آرد سوق دهد. بطور مثال خمیر نان ترش که قبلاً فقط در رستوران و هتلها استفاده میشد امروزه راه خود را به خانهها باز نموده است. جالب است که بدانید مشاهده ویدیوهای تهیه نان خمیر ترش رشد ۵۵درصدی در فضای مجازی داشته است. 

عامل مهم دیگری که فاصله و اختلاف این دو بیزنس را پر میکند کلاسها و ویدیوهای  آموزش آنلاین میباشد نان و شیرینیپزیهای آنلاین  به طور قابل توجه و عجیبی در حال جذب نیروی کار جوان هستند.

. تنها در ۳۶ ساعت گذشته هشتگ نان سی هزار بار استفاده شده است و پخت نان برای افراد مبتدی سومین کتاب پرفروش آمازون بوده است. این افراد مشتریان جدیدی برای آرد محسوب میشوند. 

جالب است که بدانید کارخانه نانوایی King Arthurدر ایالت متحده آمریکا خط جداگانهای از برندهای فوقالعادهای بصورت آنلاین -از تولید به مصرف- راهاندازی کردهاند .  

همراه با موضوع پخت در خانه موضوعات دیگری مانند مواد اولیه و تجهیزات مطرح است. بنابراین ما نه تنها شاهد افزایش فروش آرد، بلکه افزایش فروش اقلام مربوط به آن نیز هستیم.

 

توانمندی اینفلوئنسرها را در فروش آنلاین جدی بگیریم

در این سخنرانی قصد معرفی اشخاص را ندارم اما لازم است به این نکته اشاره  کنم که برای ده نفر از برترین اینفلوئنسرهای آموزش پخت نان بصورت آنلاین در دنیا حدود ۱۱.۲  میلیون دنبالکننده وجود دارد. درحالیکه دو سال پیش هیچکدام در این سطح در اینستاگرام حضور نداشته اند.

 

امنیت و ایمنی غذا پس از کووید

قطعاً کووید زندگی ما را نسبت به قبل بسیار تغییر داده است در برخی زمینهها به تدریج، و در برخی از زمینهها به سرعت. اما ما باید در تعریف امنیت غذایی تجدید نظر کنیم و فکر میکنم کارگزاری دولتها در سراسر جهان در حال بررسی هستند که چگونه ایمنی غذایی را مدیریت کنیم. 

من فکر میکنم همه چیز از ابتدای تولید تا قرارگرفتن درقفسه سوپرمارکتها تغییر کرده است.

در همین حین که درمورد ایمنی غذایی (غذای سالم) صحبت میکنیم  نیاز میدانم که در مورد امنیت غذایی (در دسترس بودن غذا) نیز صحبت کنم. در منطقه ما ایمنی غذایی شامل امنیت غذایی، یعنی شامل مدیریت بحران غذایی و تأمین غذا نیز میشود. متاسفانه منطقه ما جزو مناطق آسیبپذیر در مقابل بحران امنیت غذایی است. کشورهای غنی از نظر مواد غذایی دارای ذخایر خوب هستند اما مصر و ایران را در نظر بگیرید امسال این دو کشور جهت تامین ذخایر خود تبدیل به بزرگترین واردکننده غلات شده اند. 80 درصد جمعیت کشور یمن به کمک کامل و همهجانبه کشورهای دیگر نیاز دارند. پس ما درمنطقه مشکلات زیادی در حوزه امنیت غذایی داریم . منطقه ما ۵۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و ۷۷ میلیون  -سوریه؛ لیبی؛ یمن- در این منطقه درگیر هستند. طبق آمار بانک  جهانی خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱، 3 درصد رشد منفی تجربه خواهد کرد.

 

روسیه بزرگترین صادرکننده گندم

روسیه به صادرکننده شماره یک غلات تبدیل شده است و قرارگرفتن آن در این رتبه با رصد موجودی ذخایر و وضعیت جهانی بازار در تغییر تعرفه صادراتی خود به طور هفتگی میباشد. بطورمثال شاهد افزایش این تعرفه از 10 دلاربه 50 دلار بوده ایم.

 

حمل و نقل بین المللی  پاسخگوی رشد ناگهانی فروش آنلاین نیست

با رشدی که در فروش محصولات خرد به روش آنلاین ایجاد گردیده سیستم حمل و نقل نمیتواند به سادگی تقاضاهای آنلاین را تامین کند.  نگاهی به استرالیا داشته باشیم. با توجه به رشد قابل توجه در  افزایش برداشت گندم دراسترالیا  بعنوان آخرین نقطه فصلی جهت تامین واردات گندم بعلت عدم زیرساخت کافی میزان صادرات گندم آن کشور محدود خواهد کرد.