ارسال به دوست  نسخه چاپي 

حمل گندم براي رانندگان حساس است/ شبانه‌روز مراقب بار گندم هستيم

صنعت حمل و نقل، همواره يکي از صنايع استراتژيک و حساس در کشور محسوب مي‌شده و در رونق اقتصادي، نقش بسزايي داشته و از سوي ديگر در هر شرايطي پا به پاي چرخه توليد گام برداشته است.

 

در اين ميان رانندگان وسايل حمل و نقل، وظيفهاي بسيار مهم را برعهده دارند و شبانهروز با حمل کالاهاي اساسي در جادههاي کشور، جاني تازه به اقتصاد کشور ميدهند. شايد کمتر مواقعي پيش بيايد که پاي گفتوگو با رانندگان يا به گفته خودشان کاپيتانهاي جادههاي کشور بنشينيم اما اين بار نگاه هستي تصميم گرفته است تا صحبتهاي يکي از همين کاپيتانهاي صنعت حمل و نقل را بشنود.

محمدعيسي جهانگيري حدود 13 سال است که در صنعت حمل و نقل مشغول به فعاليت است. وي در آغاز اين گفتوگو  با اشاره به اينکه علاقه مهمترين دليل براي ادامه فعاليت در اين صنعت است، بيان کرد: از کودکي علاقه داشتم که در اين صنعت فعاليت کنم و عليرغم همه مشکلاتي که وجود داشت، سالها است مشغول به کار هستم.

وي افزود: مشکلات صنعت حمل و نقل، ريشهاي است و نياز به فرهنگسازي دارد، صنعت حمل و نقل اولويت اول اقتصاد در کشورهاي جهان است اما متاسفانه مسئولين ما به اين صنعت اهميت نميدهند.

جهانگيري که تجربههاي بسياري را از جادههاي کشور به دست آورده است، درباره تعامل خود با صاحبان کالا گفت: يکي از معضلات ما، مشکلات بارگيري و تخليه کالاها است. برخي مواقع پيش ميآيد که صاحبان کالا برخورد مناسبي با رانندگان ندارند و به ويژه اگر در شرايط آبوهوايي نامناسب مجبور به بارگيري باشيم، براي ما مشکلاتي ايجاد ميکنند.

اين کاپيتان ادامه داد: ايمني جادهها يکي ديگر از مشکلات رانندگان صنعت حمل و نقل است؛ جادههايي که استاندارد  آن با مشکلات بسياري مواجه است و به همين دليل بايد مراقب تمامي شرايط براي حمل کالا باشيم.

به گفته جهانگيري، کاپيتانهاي صنعت حمل و نقل کالاهاي اساسي، نگهبان کالاهاي توليدکنندگان هستند و به دليل شرايط نامناسب به ويژه در مواقعي که کالاي فلهاي مانند گندم بار زده ميشود، بايد مراقب باشند که سارقان يا راهزنان آسيبي به اين محصول نرسانند و گاهي اوقات بايد شب تا صبح نگهباني دهند تا مشکلي پيش نيايد.

اين کاپيتان جوان از شرايط کرونا هم گلهمند بود و گفت: در آغاز شيوع کرونا، پروتکلهاي بهداشتي بيشتر رعايت ميشد اما از آنجا که نظارت در صنعت حمل و نقل ضعيف است، اکنون رعايت پروتکلها کمرنگتر شده و اين يکي ديگر از مشکلاتي است که رانندگان با آن مواجه هستند.

جهانگيري اصليترين خواسته رانندهها را در نظر گرفتن سختي کار آنها دانست و در اين باره اظهار کرد: متاسفانه سختي کار رانندگان رعايت نشده است؛ فردي که 30 سال از عمر خود را شبانهروز در جادهها سپري ميکند پس از مدتي دچار فرسودگي ميشود بنابراين تامين بيمه تکميلي و توجه به اقتصاد رانندگان اين صنعت، از نکات قابل توجه است حتي خواستار آن هستيم که به مسکن رانندگان صنعت حمل و نقل کالاهاي اساسي توجه شود چراکه آنها هم واجد اين شرايط هستند که در آرامش و بدون دغدغه مالي، روزهايشان را در جادههاي کشور سپري کنند.

وي در پايان درباره حمل گندم بيان کرد: از آنجا که حمل گندم بسيار حساس است، يک کاپيتان بايد همه شرايط را در نظر بگيرد چرا که امکان دستبرد به گندم بسيار زياد است. اميدوارم مسئولين حساسيت شغل رانندگان صنعت حمل و نقل کالاهاي اساسي را بيشتر مد نظر قرار دهند و به مشکلات آنها رسيدگي شود.