ارسال به دوست  نسخه چاپي 

مدیر R&D کارخانه آرد شمس آذر مطرح کرد:

گسترش مشتری‌مداری در تمام سطوح سازمانی در کارخانه آرد شمس آذر

مسئول کنترل کیفیت و مدیر R&D کارخانه آرد شمس آذر گفت: اولین شرط برای تولید آرد باکیفیت، کنترل گندم مصرفی و ارزیابی آن است که باید از طریق آزمایشگاه انجام شود. پس از تعیین کیفیت گندم‌های مختلف با توجه به واریته‌ها و مشخصات آن‌ها، گندم‌ها وارد سیلوهای مربوطه می‌شوند و پس از آن با توجه به کیفیت گندم و کیفیت آرد مورد نظر، گندم‌ها به نسبت‌های مناسب مخلوط شده و آسیاب می‌گردد. پس از اینکه گندم‌های مخلوط شده تبدیل به آرد شد، آرد حاصل باید از سوی آزمایشگاه کنترل گردد.

 

 

سمیرا شهسواری در گفت‌وگو با نگاه هستی بیان کرد: برای تعیین و تشخیص کیفیت گندم، آرد و ماکارونی، نه تنها باید وسایل و روش‌های مناسب برای آزمایش‌های مختلف داشته باشیم بلکه باید نتایج حاصل را از نقطه نظر تکنولوژیکی نیز مورد تفسیر قرار دهیم که برای این منظور باید کیفیت آرد و عملیات تولید با هم مورد ارزیابی قرار گیرد. در این مورد، تجزیه‌های شیمیایی به تنهایی کافی نیست زیرا پدیده‌های تکنولوژیکی که در تولید انجام می‌شود، بیشتر ماهیت فیزیکی دارد بنابراین برای تعیین کیفیت آرد و ارزیابی آن باید علاوه بر تعیین فاکتورهای شیمیایی، مشخصات فیزیکی و رئولوژیکی را نیز تعیین کرد.

وی افزود: کنترل کیفیت یعنی توسعه، طراحی، تولید و ارائه خدمات و محصولات باکیفیت، اقتصادی و قابل استفاده‌ که باعث رضایت همیشگی مصرف‌کننده شود. مهم‌ترین وظیفه کنترل کیفیت، تشکیل حلقه‌های کیفیت میان سایر واحدهای موجود در شرکت آرد است.

مسئول کنترل کیفیت کارخانه آرد شمس آذر با اشاره به استراتژی‌های این کارخانه در راستای تولید محصول باکیفیت، تصریح کرد: با توجه به استراتژی موجود در این شرکت، کارهایی که مسئولیت آن را واحد QC به عهده دارد شامل کنترل مواد اولیه ورودی کارخانه (گندم، کیسه، سلفون، کارتن، کلر، پرمیکس، افزودنی‌ها، انواع سم‌ها و آفت‌کش‌ها و غیره) سپس کنترل گندم ورودی به تولید و مراحل تولید آرد به صورت مستمر است. در کنترل کیفیت آرد با توجه به امکانات و تجهیزات موجود، به بررسی خواص ذاتی گندم ورودی پرداخته می‌شود تا پس از تأیید این واحد، به مرحله تولید انتقال یابد همچنین محصول تولیدی (انواع آرد، سبوس، ماکارونی) با توجه به آزمایش‌های شیمیایی، فیزیکی و میکروبی روز، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در صورت بروز مشکلات در حین تولید، به رفع آن‌ها پرداخته شود.

شهسواری ادامه داد: این واحد به منظور جلوگیری از ورود هرگونه آلودگی‌های ثانویه به محصولات، علاوه بر دقت و حساسیت بر نوع مواد اولیه دریافتی و جلوگیری از ورود مواد اولیه آلوده در همه مراحل تولید، با کنترل‌های شدید بهداشتی به ترتیب ذیل نیز بر تولید محصول سالم صحه می‌گذارد؛ پایش‌های بهداشتی، نمونه‌برداری‌های میکروبی از محصولات و خطوط، ضدعفونی‌های ماهیانه خطوط تولید و غیره.

وی در بخش بعدی گفته‌های خویش درباره نقش مدیر R&D گفت: مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیر R&D، تلاش در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های تحقیق و توسعه، کشف و درک فرصت‌ها و نیازهای بازار، پایش و اندازه‌گیری فرایندهای مرتبط و همچنین تعیین نیازهای آموزشی کارکنان است که هر بخش با توجه به مطالعات به‌روز و پایش بازار در زمینه‌های مختلف، باید در راستای اثربخشی همسو با فعالیت شرکت‌ها انجام شود و در همین راستا شرکت شمس آذر، اهداف، برنامه‌ریزی و آموزش جهت ارتقای بازدهی فعالیت نیروی انسانی را در دستور کار قرار داده است.

مدیر R&D کارخانه آرد شمس آذر در بخش پایانی گفته‌های خویش درباره لزوم مشتری‌مداری در این واحد تولیدی اظهار کرد: شرکت شمس آذر یکی از تولیدکنندگان معتبر با سابقه طولانی در زمینه تولید و بسته‌بندی انواع آرد گندم و ماکارونی است و افتخار دارد با بهره‌گیری مؤثر از منابع و توجه به نیازهای فعلی و آتی ذی‌نفعان سازمان و ضمن رعایت تمام قوانین، مقررات و الزامات قانونی سازمانی در سازمان خود، چارچوبی مناسب را به منظور پاسخگویی به نیازهای متعدد مشتریان و تحقق دیدگاه‌های مدیریت ارشد سازمان در حوزه‌های ذیل فراهم آورد؛

·        بهبود مستمر کیفیت به منظور افزایش رضایتمندی مشتری

·        بهبود و به‌روزرسانی مداوم و مستمر فرایندهای شرکت و محصولات تولیدی

·        گسترش مشتری‌مداری در تمام سطوح سازمان و اقدام در جهت بالا بردن میزان رضایتمندی مشتریان و مصرف‌کنندگان با ارائه محصول سالم و دارای کیفیت مطلوب و همچنین توزیع و تحویل به‌موقع

·        افزایش توان شناسایی، کنترل و مهار خطرات مؤثر بر ایمنی محصولات و سلامت مصرف‌کنندگان و تولید و عرضه محصولات سالم

·        ایجاد روحیه مشارکت در کارکنان و ارتقای سطح آگاهی و صلاحیت آنان در راستای اعتلای فرهنگ بهبود مستمر

·        افزایش تنوع محصولات به منظور پاسخگویی به نیازهای روزافزون مشتریان و افزایش سبد عرضه محصولات به آنان

·        مدیریت و کنترل هزینه‌ها در سطح سازمانی

·        ایجاد ارتباط مؤثر درون و برون‌سازمانی

·        ارتقای سطح بهداشت فردی، محیطی و مواد غذایی

·        حفظ و ایجاد روندی پویا در افزایش سهم شرکت در بازارهای هدف

 

خبرنگار: ساناز مرادیان عنبران