ارسال به دوست  نسخه چاپي 

نظرات اینترنتی و نقش مؤثر آن در کسب و کار

به گزارش نگاه هستي و به نقل از بيک مگ، زماني که نوبت به بازاريابي مي‌رسد، نظرات اهميت بسياري پيدا مي‌کنند و امروزه، نظرات به صورت اينترنتي در آمده‌ و مصرف‌کنندگان معمولا به سرعت در گوگل، Yelp يا ديگر شبکه‌هاي اجتماعي نظرات را مي‌خوانند و سپس تصميم مي‌گيرند از کجا خريد کنند.

 

در عصر نظرات ديجيتالي، شما اين شانس را داريد که نظر مشتريان را در مورد خودتان بدانيد و از آن براي افزايش فروش استفاده کنيد. براي مثال در کشوري مانند آمريکا، وبسايت Yelp اولين وبسايت مرور نظرات به صورت آنلاين است. صفحات تجاري اين وبسايت به نانوايان اجازه ميدهد تا عکس اطلاعات منو، ساعات کار و تاريخچه نانواييشان، کارمندان، نانواي ارشد و غيره را به اشتراک بگذارند.

در شيــکاگو يکـي از صــاحبـان Bittersweet Pastry Shop بيان ميکند: نانوايان بايد بدانند که در دنياي آنلاين و ديجيتالي، در مورد کسب و کارشان چه چيزي گفته ميشود.

اين نانوايي از سال 1992 فعاليت ميکرده اما در 5 سال گذشته و از زماني که وي وارد دنياي ارتباطات ديجيتالي تجاري شد، کسب و کارشان رونق بيشتري پيدا کرد.

در کشورهاي مختلف، وبسايتهاي بسياري براي ثبت و مرور نظرات وجود دارد که ميتوان از آنها استفاده کرد. خيلي ارزشمند است که شما بدانيد مشتريان در موردتان چه نظري دارند و شما را چگونه ميبينند. شايد حتي جملات و نظراتي را ببينيد که هيچگاه در مورد کسب و کارتان به ذهنتان خطور نکرده باشد. شما بايد بدانيد که نظرات آنلاين کمک ميکند تا بفهميد انتظارات واقعي مشتريان چيست و اينکه شما آن  انتظارات را برآورده ميکنيد يا خير يا تجربه خريد آنها از شما چگونه بوده است. براي داشتن عملکرد موفق، بسيار مهم است که به اين موضوعات توجه داشته باشيد. زماني هم که نظري در مورد شما ثبت ميشود، بايد امکان پاسخ دادن به آن را هم فراهم آوريد.

صاحب Bittersweet Pastry Shop در ادامه ميگويد: زماني که در Yelp نظري در مورد نانوايي ما ثبت ميشود، من سريعا زماني را براي چک کردن آن فراهم ميکنم. بعضي مواقع اين نظرات ممکن است ناراحتکننده باشند اما شما بايد براي رفع آن تلاش کنيد.

وي همه نظراتي را که در مورد نانواييشان ثبت ميشود، خوانده و پاسخ ميدهد و در اين باره ميگويد: اگر نظر منفي باشد، بايد سريعا براي رفع آن اقدام کنيد و اگر مشتري نظر مثبت و خوبي براي شما نوشته باشد نيز ميتوانيد تشکر کنيد زيرا اين کار باعث تشويق مشتريان براي ثبت نظرات مثبت بيشتر خواهد شذ.

 

ارتقاي تجارتهايي که زنان آنها را اداره ميکنند

سال گذشته، وبسايت Yelp روز جهاني زن را با معرفي و اعلام کسب و کارهايي که زنان آنها را راهاندازي کردهاند، جشن گرفت تا بدين ترتيب از آنها پشتيباني و حمايت کند. حالا کاري که اين وب سايت کرده، اين است که مشتريان ميتوانند اين کسب و کارها را سرچ و پيدا کنند. Yelp متوجه شده که بازديدکنندگان بيشتري به دنبال اين کسب و کارها هستند و از سال گذشته تاکنون سرچ صفحاتي که زنان صاحب مشاغلشان هستند 20 درصد افزايش و از 5 سال پيش تاکنون 54 درصد افزايش داشته است. Emily Washcovick، مدير تجارتهاي محلي در Yelp ميگويد: ما متوجه شدهايم که مصرفکنندگان ميخواهند زنان کارفرما، موفقتر شوند.

 

آثار روانشناسي نظرات در وبسايتها

مصرفکنندگان امروزي، قبل از اقدام به خريد، تحقيقاتي در مورد آن انجام ميدهند. زماني که خودشان قادر به تصميمگيري نيستند، تلاش ميکنند تا نظرات ديگران را بدانند. از آنجا که بسياري از افراد نظرات ديگران را در وبسايتها ميخوانند، مهم است که زماني را صرف کرده و اطلاعاتي را در مورد کارهايي که همکاران و رقيبانتان انجام ميدهند، به دست آوريد تا بتوانيد روي مصرفکنندگان خود نيز آنگونه که ميخواهيد تأثير بگذاريد.