ارسال به دوست  نسخه چاپي 

بندر آستارا، مسيري براي رونق صادرات

آستارا با برخورداري از سه مرز زميني، دريايي و ريلي با جمهوري آذربايجان، مسيري مناسب و مقرون به صرفه براي صادرات کالاها به کشورهاي اوراسيا و حوزه قفقاز است و ظرفيت‌هاي تجارت برون‌مرزي اين شهرستان، توليدکنندگان را به جهش توليد و ارزآوري بيشتر فرا مي‌خواند.

 

  شهرستان مرزي بندر آستارا در منتهياليه غرب استان گيلان و همسايگي جمهوري آذربايجان، از ظرفيتهاي بندر، منطقه ويژه اقتصادي و راه آهن آستارا - آستارا بين ايران و جمهوري آذربايجان برخوردار است و گمرک آستارا از سال 1205 در دوره عباس ميرزا وليعهد فتحعلي شاه قاجار، فعال بوده و اکنون نيز با تدبير و اميدآفريني دولت از رونق خاصي در اقتصاد خارجي برخوردار است و فعالان و تجار از راههاي ارتباطي اين شهرستان با خارج از کشور، در امر صادرات و واردات کالاها استفاده ميکنند.

بندري که در بحرانها از جمله روزهاي مواجهه با کرونا هم فعال بوده و با توجه به ظرفيتهاي قابل توجه خود در سال جهش توليد، ميتواند نقشي مؤثر در اقتصاد استان و کشور ايفا کند از اين رو نخست جهش کمي و کيفي توليد در بندرها بايد محور عمل باشد.

 

  تنها مرز فعال در داد و ستد خارجي

مديرکل گمرک آستارا در خصوص فعاليت اين گمرک در ايام کرونا گفت: گمرک اين شهرستان در مرزهاي زميني، دريايي و ريلي در دوره مقابله با شيوع بيماري کرونا فعال بوده و با وجود اعمال محدوديت کامل از سوي جمهوري آذربايجان براي تردد نفر، عبور و مرور کاميونهاي صادرات و واردات کالا ادامه داشته است.

رسول اميدي با بيان اينکه در اين مدت تردد کاميونها نيز به لحاظ زمانبر بودن عمليات ضدعفوني و ملاحظات بهداشتي، کند شده بود و گاه صفهاي طولاني کاميونها در شهر آستارا مشاهده ميشد، گفت: اين مرز تنها مرز فعال در داد و ستد خارجي بود.

وي ادامه داد: بيش از 80 درصد صادرات کالا از استان گيلان، از طريق مرز آستارا انجام ميشود و فعاليت شبانهروزي گمرک اين شهرستان، در حوزه اقتصاد خارجي گيلان نقش بسزايي دارد.

مديرکل گمرک آستارا افزود: راه آهن آستارا-آستارا بين ايران و جمهوري آذربايجان، در فروردين سال 97 افتتاح شده و اکنون کالاهاي وارداتي و صادراتي در بارانداز راه آهن آستارا بارگيري و تخليه و با کاميونها به نقاط مختلف ايران حمل ميشود و بعد از اتصال ريل آستارا به رشت و تکميل کريدور شمال-جنوب، انتقال کالا از طريق راه آهن از جنوبيترين بندرها به آستارا و خارج از ايران ميسر خواهد شد.

وي اظهار کرد: گمرک بارانداز راه آهن از اوايل تيرماه سال 97 فعال و در سال گذشته در بارانداز آن، 27 هزار و 853 تن کالا به وسيله هزار و 658 دستگاه کاميون حمل شده است.

اميدي گفت: مرز ريلي آستارا از نظر تجارت بينالمللي، اهميت فوقالعادهاي دارد و هنوز همه ظرفيتهاي آن آشکار نشده و رغبت کشورهاي اوراسيا و همسايه براي استفاده تجاري از اين مرز ريلي، مؤيد امتياز راه آهن آستارا در اقتصاد برون مرزي است.

 

  صادرات غيرنفتي و تردد در مرز زميني

مديرکل گمرک آستارا گفت: در سال گذشته، 774 هزار تن کالاي غيرنفتي به ارزش 410 ميليون دلار از گمرک اين شهرستان به خارج از کشور صادر شد و بيشتر کالاها شامل محصولات کشاورزي، شيميايي، معدني و فلزي،  غذايي، پلاستيکي، سيمان، گچ، شوينده، پارچه، صنايع دستي، فرش و موکت، پوشاک و کيف و کفش بوده است.

اميدي ادامه داد: در سال گذشته 125 هزار تن کالاي خارجي شامل لوازم چوبي، فراوردههاي نفتي، پنبه، الياف مصنوعي، شمش و ورق آهن، مس و پشم شيشه به ارزش 232 ميليون دلار از مرز زميني آستارا به داخل حمل شده است.

به گفته وي، همچنين 165 هزار تن کالا شامل لوازم برقي، خودروي سواري، مبل، ماشين آلات، لوازم بهداشتي، مصالح ساختماني، ظروف شيشهاي، پوشاک، مواد شيميايي و محصولات کشاورزي به ارزش 724 ميليون دلار به خارج از کشور ترانزيت شده است.

مديرکل گمرک آستارا ميزان تجارت چمداني در گمرک آستارا را در سال گذشته 15 هزار و 370 تن کالا به ارزش 61 ميليون و 477 هزار دلار اعلام کرد که مقصد اغلب آنها  جمهوري آذربايجان بوده و عمده اين کالاها هم مواد غذايي، پلاستيکي و محصولات کشاورزي است.

 

  تجارت خارجي در مرز آبي

رئيس اداره بنادر و دريانوردي آستارا گفت: اين بندر چند منظوره، 60 هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستين بندر بخش خصوصي کشور، نزديکترين و مقرون بهصرفهترين مسير تجارت و حمل و نقل کالا بين آسيا، آفريقا و اروپا محسوب ميشود و براي تخليه و بارگيري کشتيهاي 2 هزار و 500 تني طراحي شده است.

کيانوش اميري بيان کرد: در سال گذشته 122 هزار تن انواع کالاها از مرز دريايي آستارا به خارج از کشور صادر و 30 هزار تن کالا نيز به کشورمان وارد شده است.

وي افزود: آمار بالاي صادرات کالا نسبت به واردات، بيانگر رونق صادرات توليدات داخلي از اين مرز است و خوشبختانه مرز دريايي آستارا در روزهاي کرونايي نيز با تمام ظرفيت فعال بود و در مسير تحقق جهش توليد قرار گرفته است.

 

  راه مرزي چهارم در حال ساخت است

در اين ميان چندي پيش فرماندار آستارا  از در حال ساخت بودن راه زميني جديدي براي حمل و نقل کالا به جمهوري آذربايجان، به موازات راه آهن آستارا - آستارا خبر داد و بر هماهنگي براي کلنگزني رسمي اين طرح عمراني با حضور مسئولان تاکيد کرد.

رستمزاد گفت: جمهوري آذربايجان اين مسير زميني را تا لب مرز احداث کرده و ما نيز بايد با سرعت به ساخت آن از بارانداز تا مرز اقدام کنيم تا با بهره برداري از اين راه زميني دوم، ترانزيت کالا به بارانداز راه آهن آستارا علاوه بر قطارها، از طريق کاميونها نيز صورت گيرد.

وي ادامه داد: مسئولان حوزه راه آهن و اقتصاد کشور بايد به ظرفيتهاي تجارت برونمرزي آستارا بيش از گذشته توجه داشته باشند تا از قابليتهاي اين شهرستان مرزي براي توسعه پايدار استان و کشور استفاده شود.

بندر آستارا يکي از شهرهاي زيباي مرزي ايران و استان گيلان است که در جوار مرز آذربايجان واقع شده و فاصله اين شهر بندري زيبا با جاذبههاي طبيعي، بکر و خارقالعاده با شهر رشت 172 کيلومتر است.