ارسال به دوست نسخه چاپي
از نانواييهاي فانتزي تا کافه نانها
از دهههاي گذشته تا کنون واژههاي نان فانتزي، نان بولکي، نان سنتي و غيره را بسيار شنيدهايم. نسل ما يعني نسل دهههاي 50 و 60 و کمي قبلتر براي خريد به نانواييهاي فانتزي ميرفت و نان بولکي ميخريد. کمي که گذشت، کمکم نانوايي فانتزي به نانوايي حجيم و نيمهحجيم تغيير نام داد اما چند سالي است که نام تازهاي نيز بر سر در فروشگاههايي در سطح شهر ديده ميشود؛ «کافه نان».
جوانان اين دوره، عصرها پس از کار و براي گذراندن اوقات فراغت خود، علاوه بر کافهها، حالا به کافه نانها هم ميروند، ساعتي مينشينند و نوشيدني گرم يا سرد مورد علاقهشان را به همراه نان و شيريني تازه ميخورند. کافه نانها نسلي جديد از واحدهاي نانوايي حجيم و نيمهحجيم هستند، نسلي جديد اما پرکاربرد که فاصله ميان مصرفکننده و توليدکننده نان را کوتاه کرده است و در فرهنگسازي مصرف نان نقش بسزايي دارد. اما محمدجواد کرمي، رئيس اتحاديه نانوايان حجيم و نيمهحجيم درباره نحوه ورود کافه نان به ايران ميگويد: داستان کافه نانها به سال 2006 بازميگردد که براي نخستين بار با دنياي نان آلمان آشنا شدم و کافه نانها را در آنجا از نزديک ديدم. نمايشگاه ايبا سال 2006 در شهر دوسلدورف، باعث پيوند نزديک ميان اتحاديه ما با اتحاديه جهاني نانوايان آلمان شد. در آنجا با آقاي بکر آشنا شدم و پس از بررسيهاي بسيار متوجه شديم يکي از راهکارهاي ارتقاي نان کشور، اين است که بدون ضربه زدن به قيمت اصلي نان، کافه نانها راهاندازي شوند. نکته قابل توجه اين است که واحدهاي نانوايي به ويژه نانواييهاي سنتي، با مشکل تک محصولي مواجه هستند که در نهايت منجر به شکست خواهد شد اما نگاه به توليد نان در ايران بايد از تک محصولي خارج شود تا درهاي تازهاي به روي اين صنعت باز شود. راهاندازي کافه نانها در ايران با پروسههاي بسيار مواجه بود تا امروز بتواند به جايگاه واقعي خود دست پيدا کند هرچند که هنوز مسير بسيار طولاني براي رسيدن به موفقيت صد درصدي وجود دارد. يکي از جذابيت هاي کافه نان، اين است که علاوه بر توليد نان و شيريني و محصولاتي از اين دست، نوشيدنيهاي گرم و سرد هم به فروش برسد و از آنجا که کافه نان زيرمجموعه اتحاديه نانوايان حجيم و نيمهحجيم است، بازديد مسئولين ايراني از کافه نانها در آلمان منجر به آن شد که پس از تلاش بسيار، اکنون چهار سال از استقرار و رونق کافه نانها در ايران بگذرد و تا کنون 30 کافه نان در کشور راهاندازي شده و متقاضي براي آن همچنان زياد است. امروزه کافه نان مخاطبان بسياري دارد و از آن جمله، افراد تحصيلکرده هستند و نکته ديگر در خصوص اين واحدها، اين است که استفاده از خميرهاي منجمد را رواج ميدهند و با اين کار فضايي متفاوت در توليد نان کشور ايجاد کردهاند که منجر به رشد صنعت نان خواهد شد.