ارسال به دوست  نسخه چاپي

انتشار اطلس ژنوميک براي بهبود وضعيت گندم جهان

به گزارش نگاه هستي و به نقل از ميلر، براي کشف نقاط عطف توليد گندم در سطح جهان، تيمي‌ بين‌المللي که هدايت آن را دانشگاه ساسکاچوان بر عهده دارد و شامل دانشمنداني از مرکز بين‌المللي بهبود گندم و ذرت (CIMMYT) مي‌شود، توالي ژنوم 15 نوع گندم را به دست آوردند که نشان‌دهنده برنامه پرورش گندم در جهان است و دانشمندان و توليدکنندگان را قادر مي‌سازد تا با سرعت بيشتري ژن‌هاي موثر براي بهبود بازدهي، مقاومت در برابر آفات و ديگر ويژگي‌هاي مهم در محصول را شناسايي کنند.

نتايج اين تحقيق که به تازگي در Nature به چاپ رسيده، جامعترين اطلس براي توالي ژنوم گندم است که تا به حال گزارش شده است. پروژه همکاري ژنوم +10 شامل بيش از 95 دانشمند از دانشگاهها و موسساتي در استراليا، کانادا، آلمان، ژاپن، مکزيک، عربستان سعودي، سوئيس، انگلستان و ايالات متحده است.

رهبر اين پروژه که Curtis Pozniak نام دارد، بيان ميکند: اين کار مانند پيدا کردن قطعات گم شده پازل مورد علاقهتان است که دههها روي آن کار ميکرديد. با داشتن بسياري از مونتاژهاي ژنهاي کامل، ميتوانيم به حل اين پازل بزرگ در عصري جديد براي کشف و توليد گندم کمک کنيم. اين کشفها، راه را براي شناسايي ژنهاي مسئول براي صفتهاي گندم باز ميکنند و ميتوان به وسيله آنها ويژگيهاي مورد نياز مانند بازدهي بالا، مقاومت در برابر گرما و خشکي و مقاومت در برابر آفات را به دست آورد. گندم يکي از مهمترين محصولات کشاورزي در جهان است که نقش مهمي را در ايمني غذايي جهان بازي ميکند و حدود 20 درصد از کالري دريافتي انسان را در جهان تشکيل ميدهد. تخمين زده شده که توليد گندم بايد بيش از 50 درصد تا سال 2050 افزايش يابد تا نيازهاي جهاني رو به رشد نيز برآورده شود.

يافتههاي مطالعه که روي اولين نقشه کامل شده منبع ژنوم گندم بنا شده که در سال 2018 از سوي international wheat genome sequencing consortium منتشر شده بود، تعداد توالي ژنومهاي گندم را تقريبا 10 برابر کرده و به دانشمندان اجازه داده تا تفاوتهاي ژنتيکي را ميان انواع گندم شناسايي کنند. اين تيم همچنين از توالي ژنوم براي جداسازي ژن مقاوم در برابر حشرات به نام SM1 استفاده کرده که گندمها را قادر ميسازد تا در برابر آفتي که ميتواند باعث بيش از 60 ميليون دلار هدررفت در سال در محصولات کاناداي غربي شود، مقاومت کنند. درک ژني اين چنيني، تغيير بسياري در توليد فراهم ميآورد زيرا با استفاده از يک تست ساده DNA ميتوان مقاومت در برابر آفات را بيشتر امکانپذير کرد.