ارسال به دوست  نسخه چاپي 

بسته‌بندي پاستا، ترندها و راه‌حل‌هاي تکنولوژيکي

به گزارش نگاه هستي و به نقل از ميلينگ‌ اند گرين، زماني که تلاش مي‌کنيم محصولاتي با حداقل ميزان تاثيرات محيطي توليد کنيم، متوجه مي‌شويم که بازار پاستا و ديگر صنايع غذايي به راه‌حل‌هاي سريع‌تر و باثبات‌تر نياز دارد تا بتواند نيازهاي بازار را فراهم کرده و مصرف‌کننده نهايي را راضي کند. با نياز به سيستم‌ها و تکنولوژي‌هاي جديد و همچنين تلاش توليد‌کنندگان و مصرف‌کنندگان براي کاهش اثرات محيطي، اين ترند به عاملي در تصميم‌گيري در مرحله توليد تبديل شده است و روي تصميم خريد مصرف‌کننده نيز تاثير گذاشته است.

 

استفاده از يک بستهبندي دوستدار محيط زيست ميتواند ميزان هدررفت پلاستيک را کم کند و قدمي اساسي براي صنعت غذايي به شمار ميرود. در وبينار GEA که در ماه نوامبر برگزار شد، Matteo Piroddi مدير فروش GEA Stiavelli و Filippo Biasia مدير فروش Lineapack، به تعريف ويژگيهاي اساسي يک بستهبندي پايدار پرداختند. آنها در مورد اينکه چه جايگزينهايي مناسب پلاستيک هستند، صحبت کرده و در نهايت ماشين بستهبندي جديدي ارائه کردند که براي بستهبندي کاغذي طراحي و توليد شده است.

 

ويژگيهاي اساسي

اولين بخش سمينار شامل صحبت درمورد ويژگيهاي اساسي بستهبندي پايدار بود. Piroddi در ابتدا به صحبت در مورد هفت عملکرد بستهبندي پرداخت؛ حفاظت، نگهداري از محصول، برقراري ارتباط، محيط زيست، کاربردي بودن، حمل و نقل و راحتي.

همه اين موارد، مواردي کليدي هستند که توليدکنندگان بايد هنگام توليد محصول در نظر بگيرند تا هم اقتصادي باشند و هم حتي الامکان پايدار و باثبات باشد.

Piroddi روي عملکردهاي کليدي بستهبندي تمرکز کرد. بر اساس گفتههاي وي، بستهبندي اولين مرحله از برقراري ارتباط با مشتري است. وي با توصيف بستهبندي به عنوان «فروشندهاي خاموش»، روي کيفيت خوب بستهبندي تاکيد کرد که بايد از نظر زيباييشناسي نيز خوشحالکننده باشد زيرا تصويري مثبت روي مصرفکننده دارند. مشتري در هنگام خريد محصول، علاوه بر محصول شما، با محصولات بيشمار ديگري روبهرو است بنابراين ايجاد تاثير اوليه مثبت، بسيار اهميت دارد. بايد توجه کنيد که اگر بستهبندي خوبي داشته باشيد، مشتري بدون توجه به قيمت، محصول شما را انتخاب خواهد کرد. Piroddi اين بخش را اينگونه جمع بندي کرد که بستهبندي بايد داراي ويژگيهاي ذيل باشد؛ کاهش هزينه، قابليت بازيافت، طراحي مناسب و قابليت استفاده دوباره.

اين موضوع را نيز بايد حتما در نظر بگيريد که مطمئن شويد محصولتان از نظر اقتصادي براي مصرفکننده بهصرفه باشد. توليدکنندگان بايد مطمئن شوند که راهحلهاي بستهبندي آنها به گونهاي هست که هزينههايشان را بالا نبرد و توليد برايشان به صرفه باشد و همچنين بار افزايش هزينه روي دوش مشتري نباشد.

 

جايگزينهاي پلاستيک

بخش بعدي وبينار در مورد مسائل متعادل کردن ثبات و قابليت تداوم بود. براي رسيدن به چنين هدفي بايد بستهبندي دوستدار محيط زيستي را در نظر گرفت که کيفيت آن بر مسائل کمي برتري داشته باشد. براي مثال، به جاي ايجاد بستهبندي سه لايهاي، ميتوان از بستهبندي دو لايهاي باکيفيت استفاده کرد. توليدکنندگان براي توليد بستهبندي مناسب و بدون استفاده از پلاستيک، بايد دو جنبه را در نظر داشته باشند؛ اول اينکه بايد کاغذي را با قابليت کشساني و قدرت مشابه پلاستيک پيدا کنند که بتوان از آن در ماشينهاي VFFS استفاده کرد. دومين جنبه هم پيدا کردن راه حلي براي پرينت و پوشش روي آن است.

 

مسير کاغذي شدن

تغيير موثر از بستهبندي پلاستيکي به کاغذي، معمولا به مسير مشخصي نياز دارد. اول اينکه توليدکنندگان غذا ممکن است فشاري از سوي بازار براي اين مساله دريافت کنند و سپس با چالشهاي مهندسي روبهرو شوند که بتوانند راهحلهاي تکنولوژيکي مانند ماشينهاي بستهبندي عمودي را براي آن پيدا کنند. سپس با بهروزرساني تجهيزات لازم و همکاري با مشتريان مانند دريافت واکنش از سوي آنها ميتوانند درمورد کيفيت و طول عمر محصولشان اطمينان کسب کنند که دچار مشکل نشده باشد. روي اين موضوع نيز تاکيد شد که تکنولوژي که به صورت ويژه براي فيلمهاي بستهبندي کاغذي طراحي شده، بايد به درستي مورد استفاده قرار بگيرد. ممکن است مشکلاتي نيز در هنگام استفاده از ماشينها صورت بگيرد، براي مثال فشار مکانيکي دائم يا سرعت بسيار پايين، توقفهاي بيشتر، نياز به نگهداري بيشتر و غيره که براي جلوگيري از اين چالشهاي مهندسي، بهتر است از ماشينهايي استفاده شود که اطمينان بيشتري در عملکرد آنها وجود دارد.

بستهبندي کاغذي در حال حاضر ميتواند براي ذخيره محصولات خشک مانند پاستا استفاده شود و طول عمر آنها نيز در حال حاضر حدود يک سال است.