ارسال به دوست  نسخه چاپي 

ارزش بازار محصولات بدون گلوتن در سال 2026 به 36 ميليارد دلار مي‌رسد

به گزارش نگاه هستي و به نقل از بي بي ام، افزايش آگاهي در مورد تغذيه سالم در زمان پاندمي، منجر به اين امر شد که مصرف‌کنندگان، نوآوري‌هايي داشته باشند تا جلوي اختلالات مربوط به سلامتي گرفته شود.

 

مهمترين اين موارد، ترندي است که براي محصولات بدون گلوتن به وجود آمده زيرا بسياري از افراد، گلوتن را باعث مشکلاتي در حوزه سلامتي ميدانند. به همين دليل، تعداد افراد مبتلا به بيماري سلياک افزايش يافته و کساني که از محصولات بدون گلوتن استفاده ميکنند، روز به روز در حال افزايش هستند.

بسياري از بازيکنان بزرگ اين صنعت، فعاليتهاي بازاريابي خود را بر اساس ارائه محصولات بدون گلوتن افزايش دادهاند و ميخواهند تقاضاي مصرفکننده را براي محصولات بدون گلوتن برآورده سازند. گزارش تحقيقاتي که از سوي Facts & Factors صورت گرفته، به بررسي بازار محصولات بدون گلوتن پرداخته است. بر اساس اين گزارش، بازار جهاني محصولات بدون گلوتن در سال 2019، 22 ميليارد دلار بود و انتظار ميرود تا سال 2026 به 36 ميليارد دلار برسد. انتظار رشد بازار محصولات بدون گلوتن در جهان به ميزان 5/8 درصد از سال 2020 تا 2027 نيز وجود دارد.

بيماريهايي که به دليل سبک زندگي ناسالم به وجود آمده، افزايش يافتهاند. افزايش بيماري باعث رشد آگاهي در مورد رژيم غذايي سالم شده است. افزايش آگاهي در مورد موثر بودن محصولات بدون گلوتن در جلوگيري از اختلالات مربوط به سلامتي مانند بيماريهاي قلبي، ديابت، سکته و سندرم متابوليستي و غيره، باعث شده است تا تمايل به مصرف اينگونه محصولات بيشتر شود. بر اساس تحقيقات، افزايش سندروم IBS و بيماري سلياک، ممکن است تقاضا براي محصولات بدون گلوتن را در کشورهاي پيشرفته و همچنين در حال توسعه افزايش دهد.

 

گلوتن چيست؟

گلوتن نامي است که به گروهي از پروتئينها تحت عنوان پرولامين که به صورت طبيعي در غلاتي مانند گندم و جو وجود دارند، داده شده است و ميتوان آنها را بر اساس نوع غلات، طبقهبندي کرد. پرولاميني که در گندم وجود دارد، گلوتن نام دارد.

گلوتن انواع بسياري از ويژگيهاي عملکردي را در پروسه تغذيه انسان فراهم ميکند. انواع گلوتن مستقيما مسئول بافت نرم يا ترد بيشتر محصولات غذايي بر پايه غلات به خصوص نان هستند. زماني که پروتئينهاي گلوتن گرم ميشوند، به شکل شبکههاي کشساني در ميآيند که ميتوانند بسط يافته و هوا را در خود نگه دارند. هوايي که در بافت خمير قرار ميگيرد، همچنين اجازه ميدهد تا ور آمدن ايدهآل و حفظ طبيعي رطوبت در نان صورت بگيرد. گلوتن معمولا به عنوان افزودني در انواع محصولات پردازشي استفاده ميشود تا هم بافت را بهتر کرده و هم باعث شود محصول رطوبت لازم را در خود نگه دارد.

با اينکه رژيم غذايي بدون گلوتن و محصولات غذايي بدون گلوتن، امروزه بيشتر از هر زمان ديگري رواج پيدا کردهاند اما گلوتن براي درصد بسياري از افراد مشکلي ايجاد نميکند. البته کساني که به بيماري سلياک مبتلا هستند، نميتوانند گلوتن را در بدنشان تحمل کنند و ممکن است بدنشان واکنشهاي بد و مضري را در برابر گلوتن نشان دهد. به همين دليل، اين اشخاص بايد گلوتن را از رژيم غذاييشان حذف کنند. انتظار ميرود بخش محصولات نانوايي که شامل نانها، کوکيها و کيکهاي بدون گلوتن ميشود، رشد سريعي را در سالهاي پيش رو تجربه کند.

بازار محصولات بدون گلوتن بر اساس محصولات و کانال توزيع، دستهبندي ميشود. بر اساس نوع محصول، بازار محصولات بدون گلوتن در جهان ميتواند به محصولات ناني، جايگزينهاي لبني، پودرها، دسرها و بستني، غذاهاي آماده، پاستا و برنج و غيره دستهبندي شود و بخش نانوايي نيز بخش عمده را تشکيل ميدهد که شايد رشد بسياري را در مدت زمان پيشبيني شده تجربه کند.

بخشبندي جغرافيايي بازار محصولات بدون گلوتن نيز شامل آمريکاي شمالي، اروپا، آمريکاي لاتين، خاورميانه و آفريقا ميشود. از نظر منطقهاي، انتظار ميرود که آسيا و اقيانوسيه شاهد بيشترين ميزان رشد به دليل افزايش تقاضا براي محصولات غذايي متعادل باشد. استراتژيهاي مارکتينگ که از سوي بازيکنان کليدي اين زمينه ايجاد شده است، باعث شده تا سهم بازار اين بخش قابل توجه بوده و رشد کند. در سال 2018، آمريکاي شمالي در بازار رهبري ميکرد و حدود 55 درصد از درآمد را از آن خود کرده بود. انتظار ميرود افزايش آگاهي در مورد سبک زندگي سالم، رشد بيشتري در بازار اين محصولات ايجاد کند.