ارسال به دوست  نسخه چاپي 

آموزش سینه به سینه نانوایی در آذربایجان شرقی، علمی‌ می‌شود

قهوه‌خانه قدیمی ‌در شهر تبریز، 15 سال پیش مکانی بود که هر کارفرمای نانوایی که به دنبال کارگر می‌گشت، به آنجا مراجعه می‌کرد و لیست کارگران متقاضی کار در نانوایی را از رئیس قهوه‌خانه می‌گرفت و کارگر را انتخاب می‌کرد. در حقیقت صاحب قهوه‌خانه گزینش کارگران را در تبحر و اخلاق بر عهده داشت. به نظر این قهوه‌خانه نقطه تلاقی کارکنان نانوایی بود.

 

صبری، یکی از نانواهای تبریزی، با اشاره به قهوه‌خانه قدیمی ‌شهر که در حقیقت نقش وبگاه‌های کاریابی را بازی می‌کرد، گفت: امروز با توجه به دستمزد کم کارگر نانوایی، نمی‌توان به سادگی برای نانوایی نیرو جذب کرد چرا که دستمزد کارگر ساده بدون تخصص با کارگر نانوایی برابری می‌کند در صورتی که کارگر نانوایی باید سختی کار در نانوایی را به جان بخرد و ساعت‌ها ایستاده در کنار تنور داغ با مواد اولیه نامرغوب همانند آرد ضعیفی کار کند که دیگر هنر نانوا است آن را به نان تبدیل کند.

وی در پاسخ به این سؤال که کارگران نانوایی در تبریز از چه راهی آموزش می‌بینند، بیان کرد: در این 11 سال که نانوایی ما دایر بوده است، همه کارگران از طریق تجربی کار نانوایی را آموختند و در نانوایی‌ها مشغول فعالیت شدند. هرچند صاحب مجوز نانوایی باید مدرک فنی و حرفه‌ای داشته باشد اما کارگران نانوایی الزامی برای داشتن مدرک بابت کارکردن در نانوایی  ندارند.

این نانوا، کیفیت نان را در دو مقوله تبحر کارگر و آرد خوب دانست و ابراز کرد: حتی اگر نان به دست شاطر متبحر و حرفه‌ای هم پخته شود اما آرد باکیفیت نباشد، نمی‌توان گفت با‌کیفیت است. بلایی که امروز در تبریز سر نان آمده در حقیقت از وجود آرد بی‌کیفیت است که ما سعی می‌کنیم با اضافه و کم کردن نمک، ضعف در آرد را جبران کنیم.

طی گزارش‌های دیگری که از نانواهای شهر تبریز دریافت شد نیز آموزش در نانوایی‌های شهر تبریز معنایی جز آموزش سینه به سینه و تجربی ندارد و حتی امروز همان کارگران و شاطران تجربی به دلیل دستمزد پایین نانواخانه، دل به کار نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند در شغل‌هایی آسان‌تر مشغول باشند.

 

تفاهم‌نامه آموزش کارگران نانوایی میان آکادمی ‌نان و سازمان فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی با هدف ارتقای کیفیت نان در این استان منعقد می‌شود

داوود امامی، ‌رئیس آکادمی ‌ملی نان در پاسخ به این سؤال که نقش آکادمی ‌نان در آموزش کارگران نانوایی در استان آذربایجان شرقی چیست، اظهار کرد: محصول تولیدی نان که قوت غالب مردم است، می‌تواند در آشپزخانه یک واحد مسکونی یا پادگان سربازان یا واحد صنفی یا در واحد صنعتی پخت شود بنابراین برای پخت این محصول تولیدی، به فن و فنون نیاز است و برای پرورش این فن به مهارت و از آنجا که متولی مهارت، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است،  آکادمی ملی ‌نان در کنار متولی مهارت در کشور، سعی می‌کند موضوع مهارت‌آموزی در نان را پیش ببرد.

وی در ادامه با نگاهی به روند فعالیت آکادمی‌ نان با هدف آموزش به نانوایان، مطرح کرد: کلاس‌های نانوایی از سال گذشته با حضور آکادمی ‌آغاز به کار کرد و تا قبل از این موضوع به دلیل نبود واحد درسی در این زمینه، آموزش در نانوایی جدی گرفته نمی‌شد و از آنجا که فقدان این موضوع هنوز هم در صنف نانوا وجود دارد، آکادمی‌ نان تصمیم گرفت در کنار متولیان مهارت‌آموزی کشور، موضوع آموزش به نانوایان را در راستای بالا بردن کیفیت نان، به صورت جدی دنبال کند.

امامی افزود: متولیان بخش هنرستانی و بخش آموزشگاهی یعنی وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، هردو مدارک مختص خود را دارند به طوری که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، مدرک بین‌المللی مهارت ارائه می‌کند و وزارت آموزش و پرورش در مقطع هنرستانی با توجه به نیاز استان خود در رشته‌هایی چون نان و شیرینی، دانش‌آموزان را جذب می‌کند بنابراین با مراجعه به این دو نهاد بزرگ آموزشی، طی جلساتی به این نتیجه رسیدیم که آکادمی‌ نان، استانداردهای آموزشی موجود را مورد بازنگری قرار دهد پس با احداث کارگروه‌هایی در این دو نهاد، به بازنگری استانداردهای آموزشی پرداخته شد.

‌رئیس آکادمی ‌ملی نان بیان کرد: اکنون با استاندارد‌سازی‌های صورت گرفته، کانون خود را موظف کرده است که این موضوع را در استان‌های مختلف از سوی مدیران کل فنی و حرفه‌ای پیگیری کند چرا که آکادمی‌ نان در این مسیر نمی‌تواند کارایی این دو نهاد بزرگ آموزشی را داشته باشد و دلیل این موضوع، این است که مدرکی که از طرف آکادمی ‌نان ارائه می‌شود، فقط در شرکت بازرگانی دولتی ایران اعتبار دارد چرا که متولی مهارت‌آموزی کشور، سازمان فنی و حرفه‌ای است بنابراین آکادمی‌ نان در کنار این دو نهاد بزرگ آموزشی با ارائه برخی خدمات همانند ماشین‌آلات، فضای آموزشی یا محتوای تخصصی و غیره قرار می‌گیرد و بعد از این ماجرا، اولین دوره کلاس‌ها ابتدا در آکادمی‌ و سپس در استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی روند ساماندهی به اوضاع آموزش نانوایان را سخت قلمداد کرد و گفت: از آنجا که متولیان آموزش نان در ایران، اتحادیه‌ها بوده‌اند که در این مسیر استمراری وجود نداشته یا این آموزش از طریق پدر به پسر یا سینه به سینه انجام شده است بنابراین جمع‌آوری استانداردهای لازم، نیاز به همگرایی بسیار میان افراد باتجربه و نهادهای آموزشی داشت که به خوبی انجام شد.

امامی در انتها با نگاهی به وضعیت آموزش در استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌هایی که به زودی منعقد خواهد شد، آموزش کارگران نانوایی از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای در آذربایجان شرقی است که به زودی میان آکادمی ‌نان و سازمان فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی منعقد خواهد شد.

ایستادن کنار تنور داغ یا چانه کردن خمیری که به سختی شکل می‌گیرد، در کنار چشمان منتظری که هر یک با مشکلات خاص در صف ایستاده‌اند و نان سفره‌شان را می‌خواهند و نگرانی از حضور بازرسان مختلف از هر نهاد، خبر از شغلی می‌دهد که علاوه بر تخصص و تبحر در خلق مهم‌ترین عنصر سبد غذایی که با کوچک شدن سفر مردم به دلیل فشار اقتصادی، بازار آن گرم می‌شود، باید روحیه‌ای قوی و ذهنی عاری از دغدغه داشت تا نتیجه آن به نوآوری و خلاقیت در شغل نانوایی ختم شود.