ارسال به دوست  نسخه چاپي 

مدیرکل مسه اشتوتگارت در ترکیه:

برنامه‌ریزی ویژه برای حضور ایرانی‌ها در نمایشگاه ایباک‌تک 2024

اوفوک آلتین‌توپ (Ufuk Altıntop)، مدیرکل مسه اشتوتگارت در ترکیه درباره اینکه چگونه ترکیه، محور و مرکز یک صنعت بزرگ و خوشمزه‌ترین رویدادی که در آن برگزار می‌شود یعنی ایباک‌تک است، گفت: ترکیه، کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاری و همکاری است. تا سال 2002، کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ترکیه فقط 15 میلیارد دلار بود در حالی که این کشور در بازه زمانی 2003 تا 2021 حدود 240 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرد و همچنین تا اواسط سال 2022 تعداد شرکت‌های دارای سرمایه بین‌المللی در ترکیه به 78 هزار و 257 شرکت رسید که نسبت به 5600 شرکت در سال 2002 افزایش یافته است. سهم کشورها در سرمایه‌گذاری این نمایشگاه به شرح هلند 15/7 درصد، ایالات متحده 8/1 درصد، انگلستان 7/5 درصد، خلیج فارس 7/1 درصد، اتریش 6/2 درصد، آلمان 6/2 درصد، لوکزامبورگ 6/0 درصد، اسپانیا 5/6 درصد، بلژیک 5/2 درصد و فرانسه 4/4 درصد است.

 

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار نگاه هستی بیان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی در ترکیه سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند و این امر بخش تجاری کشور را به شیوه‌ای مثبت دستخوش تغییر کرده است. افزایش حجم تجارت باعث شد تا جمعیت شهروندان خارجی ترکیه نیز بیشتر شود و همچنین ترکيه با فرهنگ منحصر به فرد خود به يک رکن مهم در منطقه تبديل شده است. از دسامبر 2022، ترکیش ایرلاینز به 342 مقصد در 129 کشور که دارای بزرگ‌ترین شبکه‌های پروازهای بین‌المللی در جهان هستند، پرواز کرده است. این آمار، ما را بیش از پیش تشویق کرده تا نه تنها به عنوان یک مرکز تجاری در کشورهای همسایه عمل کنیم بلکه بیش از 100 کشور را برای بازدید از نمایشگاه‌های خود جذب کنیم.

آلتین‌توپ در ادامه درباره نمایشگاه ایباک‌تک 2024 گفت: ایباک‌تک، نمایشگاه بین‌المللی محصولات نانوایی، شیرینی‌پزی، بستنی، شکلات، ماشین‌آلات و فناوری است که ما هر دو سال یک بار آن را برگزار می‌کنیم. این نمایشگاه برای چهاردهمین بار در سال آینده در روزهای 24 الی 27 آوریل 2024 (پنجم تا هشتم اردیبهشت‌ماه 1403) برگزار می‌شود. این نمایشگاه با موفقیت‌هایی که در طول سال‌ها کسب کرده است، جایگاه و نقش خود را در این بخش، تقویت و پررنگ کرده است. امروزه این نمایشگاه، پس از ایبا، دومین نمایشگاه بزرگ جهان در این زمینه ذکر شده است. به عنوان برگزارکننده، مهم‌ترین معیار ما این است که این موفقیت، مستمر و پایدار باشد که آن نیز در گرو رضایت شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان است.

وی درباره آمار بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بیان کرد: در سال 2022 که ما پس از همه‌گیری کرونا این نمایشگاه را برگزار کردیم، داده‌های قابل توجهی به دست آوردیم و متوجه شدیم که 315 غرفه‌دار، بیش از هزار برند را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند و در مجموع نیز 80 هزار و 697 بازدیدکننده از داخل و همچنین اروپا، آفریقا و خاورمیانه، از این نمایشگاه بازدید کردند. 9 درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه، خریداران از بازارهای خارجی بودند. نظرسنجی‌ها نیز نشان داد که از هر دو بازدیدکننده، یک نفر برای ثبت سفارش یا سرمایه‌گذاری در نمایشگاه حضور پیدا کرده بود. غرفه‌داران نیز اظهار نمودند که این فرصت را در اختیار داشته‌اند تا با بازدیدکنندگانی از شمال آفریقا، بالکان، جمهوری‌های ترک زبان و کشورهای خاورمیانه، دیدارهای سازنده، مثبت و توافقات تجاری داشته باشند. می‌توان با قاطعیت گفت که ایباک‌تک با حجم تجارت انجام شده در آن، مهم‌ترین بخش فعالیت بازار تجاری رو به رشد ترکیه و کل منطقه اوراسیا است.

مدیرکل مسه اشتوتگارت ترکیه اضافه کرد: ما اکنون آماده‌سازی‌های خود را برای برگزاری این نمایشگاه در سال 2024 ادامه می‌دهیم. موفقیت این نمایشگاه در سال 2022 تغییرات خاصی را در دستور کار اجرای مجدد آن در سال 2024 به همراه داشته است. پس از افزایش تقاضا برای حضور در این نمایشگاه، ما طراحی سالن را تغییر دادیم و وسعت محیط برگزاری ایباک‌تک را با افزودن 1 سالن دیگر افزایش دادیم. سال آینده ایباک‌تک در 6 سالن 2، 4، 5، 6، 7 و 8 و در مساحت ناخالص 50 هزار متر مربع و مساحت خالص 30 هزار متر مربع برگزار می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، ایباک‌تک 2024 در حال آماده شدن برای میزبانی یک نشست بزرگ‌تر و جامع‌تر نسبت به سال‌های گذشته است و این بزرگ‌ترین تغییر این نمایشگاه در سال 2024 خواهد بود. علاوه بر این، ما نمایشگاه را برای روزهای چهارشنبه و شنبه سازماندهی خواهیم کرد. (قبلاً پنجشنبه و یکشنبه برگزار شده بود).

وی افزود: علاوه بر این، ما در حال آماده شدن برای رویدادی هستیم که همه را شگفت‌زده خواهد کرد اما جزئیات آن را ممکن است بعداً به اشتراک بگذاریم. در حال حاضر فقط می‌‌توانم بگویم که این رویداد، توجه بسیاری از دست اندرکاران صنعت بستنی را به خود جلب خواهد کرد. در ادامه، ما می‌توانیم تضمین کنیم که هم غرفه‌داران و هم بازدیدکنندگان ما در سال 2024 مجدداً شاهد استانداردهای ایباک‌تک که پیش از این با آن آشنا شده‌اند، خواهند بود.

آلتین‌توپ در ادامه درباره امکاناتی که برای غرفه‌داران در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: نمایشگاه ایباک‌تک، فرصت‌های مهمی را در اختیار غرفه‌داران خود برای دستیابی به بازارها و مشتریان جدید، با جذب بازدیدکنندگان حرفه‌ای از 115 کشور، ارائه می‌کند. در سال 2022، صربستان، ایران، عراق، بلغارستان، مقدونیه، آلمان، لبنان، لیبی و پرو جزو 10 کشور برتر و پربازدیدکننده در نمایشگاه بودند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم شرکت‌های ایرانی با شرکت در نمایشگاه و استفاده از فرصت‌های موجود برای ارائه محصولات و خدمات خود به بازارهای هدف جدید، به طور قطع هم برای خودشان و هم برای بازدیدکنندگان نمایشگاه ما ارزشمند بوده و تفاوت بسیاری ایجاد می‌کنند. ما سال‌ها است که میزبان برخی شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه خود هستیم و قصد داریم میزبان شرکت‌های بیشتری هم باشیم. به موازات این هدف، امسال نیز با نمایندگی ایران مسه اشتوتگارت، برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را برای حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه پیش خواهیم برد. شرکت‌هایی که مایل به حضور در نمایشگاه هستند، می‌توانند تا پایان سال از مزایای ثبت نام‌ پیش از موعد ما بهره‌مند شوند و برای این منظور می‌توانند مستقیماً با نمایندگی ایرانی مسه اشتوتگارت تماس بگیرند.

مدیرکل مسه اشتوتگارت ترکیه در پایان درباره حضور ایرانی‌ها در بازدید از ایباک‌تک 2024 بیان کرد: ما می‌دانیم که نمایه بازدیدکنندگان بین‌المللی ایباک‌تک، کمک زیادی به موفقیت این نمایشگاه می‌کند و هدف ما نیز این است که هر بار سطح این نمایشگاه را بالاتر ببریم. برای این منظور، هدف ما در نمایشگاه سال 2024، میزبانی بازدیدکنندگان حرفه‌ای از 115 کشور جهان و توانمندسازی آن‌ها جهت اتخاذ تصمیمات لازم در خصوص سرمایه‌گذاری در ایباک‌‌تک خواهد بود. در راستای این هدف، در نتیجه برنامه‌ریزی‌هایی که از طریق تمامی فدراسیون‌ها و انجمن‌های مربوطه در کشور و همچنین دفاتر مسه اشتوتگارت و سایر دست اندرکاران انجام داده‌ایم، میزبان تمامی خریداران از تمامی کشورها در این نمایشگاه خواهیم بود. متخصصان ایرانی نیز می‌توانند با مراجعه به نمایشگاهی که در آن همه چیز در خصوص نان، شیرینی، شکلات و بستنی و فناوری‌های مربوطه، یکجا گردآوری شده است، به راحتی مناسب‌ترین گزینه‌ها را برای کسب و کار خود بیابند یا با آخرین تحولات این صنعت آشنا شوند. برای بازدیدکنندگان ایرانی، استانبول از نظر حمل و نقل موقعیت بسیار مناسبی دارد. برای ورود به نمایشگاه، بازدیدکنندگان ما فقط باید به صورت آنلاین در وب‌سایت ثبت نام کنند و برای اطلاعات بیشتر می‌توانند مستقیماً با نمایندگی ما در ایران تماس بگیرند.

 

خبرنگار: ساناز مرادیان عنبران