ارسال به دوست  نسخه چاپي 

نمایشگاه شانزدهم

شاید پیشینه نمایشگاه‌ها به زمانی بازگردد که فروشندگان دوره‌گرد برای جذب بیشتر مشتری به فکر افتادند که محل‌های عمومی‌ وسیع‌تر را برای فروش و عرضه محصولات خود ایجاد نمایند. در هر صورت نمایشگاه، مکانی مناسب است برای تولیدکنندگانی که درصددند با شناخت کافی از فضای رقابت، محصول تولیدی خود را در معرض فروش گذاشته و به بهترین روش ممکن، بهترین مشتریان را به سمت کالای خود جذب نمایند.

 

اصولاً شرکت در نمایشگاه‌ها، فرصتی را در اختیار شرکت‌ها و مؤسسات قرار می‌دهد که ضمن نمایش کالای تولیدی خود، حضورشان را در بازار به ارزیابی گذاشته و موقعیت خود را در شرایط روز بازار در مقایسه با دیگر رقبا بسنجند. 

از مهم‌ترین اهداف حضور در یک نمایشگاه، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد؛ 

- معرفی برند و افزایش اعتبار معنوی شرکت و نمایش محصول تولیدی به بازدیدکنندگانی که مصرف‌کننده نهایی این نوع محصولات هستند با در نظر گرفتن و بررسی شرایط سایر رقبا نسبت به شرایط خود

- ارزیابی جایگاه مناسب برای کشف مزایا و معایب محصول تولیدی خود در مقایسه با محصولات تولیدی سایر رقبا

- ایجاد زمینه‌های لازم برای بررسی و ارزیابی آخرین وضعیت بازار 

- دیدار و ملاقات مستقیم با مشتریان بدون واسطه و تهیه فهرستی از نام و آدرس مشتریان واقعی کالای عرضه شده  

- تماس مستقیم و کم‌هزینه با اهالی مطبوعات و خبرنگاران فعال در عرصه صنعت

- در نهایت انعقاد قرارداد و فروش محصول با صرف هزینه‌های کمتر به مشتری واقعی

همان‌طور که می‌دانید، اولین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت غلات، آرد و نان در سال 1386 با همت گروهی از دلسوزان حوزه گندم، آرد و نان با نام IBEX2007 در تهران برگزار شد که با شکل‌گیری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان، از آن زمان به بعد همه‌ساله این نمایشگاه در فصل پاییز با مدیریت و هدایت این کانون برگزار می‌گردد که اگر امسال نیز توفیق آن را داشته باشیم، می‌توانیم از شانزدهمین دوره این نمایشگاه  تحت عنوان IBEX2024 که از 28 لغایت 31 شهریورماه همچنان در محل دائمی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، دیدن نماییم.

این مقاله به بهانه برگزاری این نمایشگاه به رشته تحریر در آمد چرا که فکر می‌کنم این نمایشگاه دیگر به بلوغ رسیده و همه ما، چه در مقام شرکت‌کننده و چه در مقام بازدیدکننده، باید به نکاتی توجه نماییم که شاید در نمایشگاه‌های قبل کمتر متوجه آن‌ها بوده‌ایم. 

حضور فعالانه در این نوع نمایشگاه‌ها باید توأم با انگیزه‌ای از پیش تعیین شده باشد چرا که در غیر این صورت این نمایشگاه نیز همچون سایر نمایشگاه‌ها، صرفاً مکانی در حد یک بازار مکاره خواهد بود و نتایج مطلوبی را که مورد انتظارمان بوده است، در پی نخواهد داشت. در اولین گام، شرکت‌کنندگان یا اصطلاحاً غرفه‌داران باید چند موضوع اصلی را در نظر داشته باشند. این موضوعات را می‌توان به صورت ذیل دسته‌بندی کرد و برای آن‌ها پاسخی مناسب یافت.

- هدف از شرکت در نمایشگاه چیست و آیا اساساً کالای تولیدی دارای ویژگی مخصوصی برای به نمایش گذاشتن است و تیم شرکت‌کننده از اصول اولیه بازاریابی نمایشگاهی اطلاعاتی دارد؟

- آیا به عنوان شرکت‌کننده در نمایشگاه، برای جذب بازدیدکننده هدف، تلاشی صورت گرفته است؟

- برنامه زمان‌بندی شرکت‌کننده برای حضوری هرچه فعال‌تر، چگونه خواهد بود؟

- آیا کارکنانی که قرار است به عنوان غرفه‌دار حضور داشته باشند، آموزش‌های لازم را دیده‌اند یا اصطلاحاً با رفتار، کردار و گفتار نمایشگاهی آشنا هستند؟

برای حضور مناسب‌تر و موفق‌تر در این‌گونه نمایشگاه‌ها، پاسخ به پرسش‌های بالا نه روی کاغذ بلکه با عمل، امکان‌پذیر خواهد بود چرا که قطعاً با در نظر گرفتن همه جوانب، از ماه‌ها قبل تصمیم به شرکت در نمایشگاه گرفته شده است پس در ادامه به‌ صورت گذرا به آنچه باید انجام داد، خواهیم پرداخت.

هدف از حضور در نمایشگاه در چند نکته کلیدی خلاصه می‌شود؛ معرفی کالا، شناسایی رقبا، بازارسنجی، کسب و جمع‌آوری اطلاعات و در نهایت تبادل دانش با دیگران. 

درباره داشتن ویژگی‌های خاص نیز به این مطلب باید توجه کرد که با به نمایش در آمدن این کالا، چه اتفاق جدیدی رخ خواهد داد و چه باید کرد که این کالا، بازار را به خود جلب نماید. 

در خصوص تلاش مضاعف برای جلب بازدیدکنندگان بیشتر نیز نباید تمام امور را به شرکت برگزارکننده واگذار کرد و باید با درج آگهی، چاپ بروشور و ارسال دعوتنامه شخصی، در جهت برگزاری پرشورتر نمایشگاه فعالیت کرد.

برای حضور مناسب نیز باید یک جدول زمان‌بندی تدوین کرد و روزهای نمایشگاه را به چند قسمت تقسیم نمود و برای بازدیدهای خود، برنامه‌ای مشخص داشت به گونه‌ای که بازدید از سایر غرفه‌ها مصادف با بازدید مدعوین از غرفه خود نشود.

با مطالعه بیشتر در حوزه بازاریابی علی‌الخصوص در زمینه نمایشگاهی، می‌توان اطلاعاتی مفید کسب کرد که خوشبختانه امروزه با گشتی در دنیای مجازی، به راحتی می‌توان به مطالبی مفید در این زمینه دست یافت.

اما یکی از مهم‌ترین نکات حضور مؤثر در نمایشگاه، برخورد مناسب با بازدیدکنندگان است که این مهم با آموزشی ساده در خصوص چینش متناسب کالا با فضای غرفه، آراستگی غرفه و کارمندان، خوشرویی و آرامش، عدم اغراق در معرفی کالا و مطالب دیگر از این قبیل، قابل اجرا خواهد بود.

لازم است همواره در نظر داشته باشیم که موضوع اصلی این نمایشگاه، «نان» است و نان در کشور ما از وضعیتی بسیار خاص برخوردار است، سالیان متوالی است که نان در ایران دستخوش دغدغه‌هایی متعدد بوده و به دلایل مختلف، جایگاه واقعی خود را از دست داده است. پس در این نمایشگاه باید همه تلاشمان این باشد که با استفاده هرچه بهتر از تجربیات سایر شرکت‌کنندگان موفق و در حد امکان تکنولوژی‌های جدید، آنچه را در سالیان قبل تحت عنوان پروژه نان صنعتی به دست برخی از مسئولین بی‌خاصیت به بیراهه رفت و چندصد میلیون دلار و صدها میلیارد تومان پول بیت‌المال به واسطه آن به هدر رفت، دوباره زنده کنیم و نان را چه به صورت صنعتی و چه به صورت سنتی، به جایگاه واقعی خود بازگردانیم. 

 

ان شاءا...

 غلامرضا مظاهری