ارسال به دوست نسخه چاپي
نوآوریهای مدرن دونات؛ شیرین، خوشطعم و حتی سالم!
دونات همیشه یک خوراکی خوشمزه و مقرون بهصرفه برای افراد بوده است و میتوان آن را با هر نوع مواد شیرین یا طعمدهنده پر کرد. در حالی که دوناتها بهویژه وقتی با قهوه همراه میشوند به عنوان یک غذای سرخ شده جذاب محسوب میشوند، این روزها در برخی فروشگاهها میتوانید دوناتها را به صورت بخارپز، تهیه شده از مواد گیاهی یا حتی به عنوان نان ساندویچ مورد علاقهتان پیدا کنید.
به گزارش نگاه هستی به نقل از bakingbusiness، با توجه به اینکه این روزها بسیاری از مشتریان برای داشتن یک سبک زندگی سالم، ارزش بیشتری قائل هستند، نانواییها و سرآشپزها گزینههایی سالمتر برای دونات ارائه میکنند. در رستورانها و نانواییها، مصرف قند و چربی کاهش یافته و غذاهای گیاهی رایجتر شدهاند. دونات یکی از دردسترسترین دسرهای رایج است و از انواع نوآوریهای هیجانانگیز میتوان برای فروش بیشتر به مشتریان استفاده کرد. جایگزینهای سالمتر وقتی به دونات فکر میکنید، احتمالاً بلافاصله آن را به عنوان یک شیرینی ناسالم به یاد میآورید. با این حال، با نوآوریهای اخیر در دستورهای پخت، برخی از دوناتها به گزینههایی سالمتر تبدیل شدهاند. • مینیها یکی از راههایی که آشپزها و نانواها دونات را سالمتر کردهاند، تغییر اندازه آنها است. به جای انتخاب یک شیرینی بزرگ و دلپذیر، مشتریان میتوانند گزینههای کوچکتر و کمکالریتر را برای یک غذای قابل کنترل انتخاب کنند. این جایگزینهای کوچک که گاهی اوقات بهعنوان دونات توپی شکل فروخته میشوند، ولع خوردن را بهتر کنترل میکنند. دوناتهای کوچک، مصرفکنندگان را به اعتدال تشویق میکنند در حالی که هنوز هم به آنها اجازه یک «تقلب» خوشمزه را میدهند. • بخارپز شده دوناتهای بخارپز میتوانند سبکتر، تازهتر و کمتر خشک شده باشند. با بخارپز کردن به جای سرخ کردن، حتی با اضافه کردن تمام طعمها و چاشنیهای دونات کلاسیک، با یک خوراکی کمکالری و کمچربی مواجه خواهید شد. همچنین خواهید دید که بدون مزه و بافت روغنهای مورد استفاده برای سرخ کردن، طعم دونات واقعاً میدرخشد. • گیاهی رویکرد دیگری که مطمئناً ادامه دارد، تقاضا برای دسرهای گیاهی است. نوآوریهای باورنکردنی در مواد گیاهی ایجاد شده است که باعث میشود تولید یک دونات گیاهی خوشمزه نه تنها امکانپذیر باشد بلکه حتی گاهی بر نوع سنتی آن نیز ترجیح داده شود. حذف لبنیات، تخممرغ و سایر مواد حیوانی همچنان میتواند یک دونات با طعم و بافت باکیفیت ایجاد کند. با درک الگوی غذایی بسیاری از مصرفکنندگان مدرن و تأثیرات مثبتی که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی میتواند بر محیط زیست و سلامت شخصی آنها داشته باشد، تعداد بیشتری از آنها مسیر گیاهخواری را انتخاب میکنند. • پروتئین محبوبیت دوناتهای پروتئینی نیز در حال افزایش است، به ویژه در میان کسانی که از رژیمهای کتو یا سایر رژیمهای پرپروتئین پیروی میکنند. یک دونات پروتئینی را حتی میتوان به عنوان جایگزین برای پروتئین قبل یا بعد از تمرین خورد. خوراکیهای حاوی پروتئین بالا نیز معمولاً با گزینههای کمکربوهیدرات و بدون گلوتن همراه میشوند و استفاده از آنها را برای مشتریان بدون گلوتن نیز ممکن میکنند. از آنجا که به نظر میرسد یافتن گزینههای پروتئیندار در حال حاضر سختتر از جایگزینهای گیاهی است، هنوز هم فضای زیادی برای رشد کسب و کارها در بازارهای کتو، پروتئین بالا و دونات بدون گلوتن وجود دارد. نوآوری در طعم دوناتها گزینههای عالی برای میانوعده هستند، خصوصاً اگر به دنبال خوراکیهای شیرین و خوشطعم باشید. چیزی که امروزه واقعا برای مشتریان جذاب است، نوآوریهای جسورانه در طعمهای دونات است. • خمیرترش در حالی که استفاده از مخمر همیشه معضل تهیه دونات بوده است، بسیاری از نانواییها اکنون گزینه دیگری را ارائه میکنند؛ خمیرترش که با دادن بافتی کاملاً متفاوت، طعم نان خمیرترش را با دونات پخته شده با مخمر ترکیب میکند. یک دونات خمیرترش دارای طعم کرهای و کمی اسیدی، مطبوع و نرم است و کمتر از دوناتهای سنتی، شیرین است. • سلیقههای ماجراجویانه طعمهای دونات کلاسیک همیشه محبوب خواهند بود اما نوآوری در تاپینگ و مواد میانی و همچنین ترکیبهای طعمی منحصربهفرد، واقعاً میتوانند دونات ساده را به یک غذای برتر تبدیل کنند. هیچ زمانی در تاریخ دونات، این همه گزینه وجود نداشته است. «دونات غیرسنتی» به عنوان یک ترند غذایی پیشرو در حال حاضر از سوی انجمن ملی رستورانها مورد توجه قرار گرفته است. پر کردن دونات و تاپینگها نه تنها به شیرینی متکی نیستند بلکه به ایجاد طعمهای جدید کمک میکنند. تاپینگهای محبوب میتوانند از غلات یا بیکن گرفته تا پنیر و هالوپینو، متغیر باشند. رویکرد بازار و مواد فصلی موجود در سایر غذاها و دستورالعملهای رستورانها نیز بر آنچه مشتریان میخواهند داخل دوناتها ببینند، تأثیر میگذارد. • دونات به عنوان جایگزین تعجبآور نخواهد بود که در کنار غذاهای جدید، دونات را هم در منوی نانوایی یا رستوران مورد علاقه خود ببینید. دوناتها دیگر محدود به منوی دسر نیستند بلکه به عنوان جایگزین نان یا ساندویچها و حتی پیتزا یا ناچو استفاده میشوند. اشتهاآور از نظر بصری نوآوریهای دونات نه تنها خوشمزه هستند بلکه جذابیت بصری هم دارند. جذب مشتریان برای امتحان کردن غذاهای خلاقانه جدید نیاز به خلاقیت در زیباییشناسی دونات دارد. برای اینکه دوناتها ارزش داشتن یک لذت خاص یا یک گزینه هدیه عجیب و غریب را داشته باشند، واقعاً باید به چشم بیایند. مصرفکنندگان، بهویژه نسل جوان، همیشه عکسهای غذایی جذاب را در سایتهای رسانههای اجتماعی به اشتراک میگذارند. این یک راه عالی برای یک نانوایی یا رستوران است که جدیدترین محصولات دونات خود را به بازار عرضه کند. ظاهر میتواند حتی بیشتر از طعمها در جذب افراد تأثیر داشته باشد. تولید دونات برای همراهی با آنچه در فرهنگ عامه مرسوم است نیز میتواند یک نوآوری باشد. برای مثال، در طرحهای دونات میتوان از رنگها و آرم تیمهای ورزشی یا نمایشهای تلویزیونی یا فیلمهای محبوب استفاده کرد. همچنین کارهای زیادی میتوان با تاپینگها، رنگها و طعمها برای جشن گرفتن در تمام فصول و تعطیلات مختلف انجام داد. دونات ساده، راه درازی را پیموده است؛ از گزینههای سالمتر تا طعمهای خلاقانه و ظاهری چشمنواز. با افزایش محبوبیت دونات، مطمئناً در آینده شاهد نوآوریهای خلاقانه جدید دونات در نانواییها، تأمینکنندگان عمدهفروش دونات و رستورانها خواهیم بود.