ارسال به دوست
نسخه چاپي
تاکوهای فرانسوی، تحول نان تخت در فرانسه
بازار نانوایی فرانسه در سالهای گذشته شاهد تحولاتی جالب بوده است. یکی از شگفتانگیزترین آنها ظهور تاکوی فرانسوی، یک ساندویچ نان تخت است که هیچ شباهتی به تاکوی مکزیکی ندارد.
به گزارش نگاه هستی به نقل از WorldBakers، تاکوی فرانسوی که با نامهای تاکوی فرانسه، تاکوی لیون یا ماتلاس نیز شناخته میشود، یک نوع فستفود است که در فرانسه به ویژه در منطقه رونآلپ، محبوبیت پیدا کرده است. علیرغم نامش، شباهت کمی به تاکوهای سنتی مکزیکی دارد و بیشتر شبیه یک بوریتو یا ساندویچ فشرده است. یک قرص نان تورتیلا، محتوای داخل ساندویچ را در بر میگیرد. داخل آن با انواع مختلف گوشت (مرغ، گوشت گاو یا بوقلمون)، سیبزمینی سرخ کرده و پنیر (اغلب پنیر یا سس فراوری شده) پر میشود. سسهای دیگر قابل سرو میتواند شامل سس سفید کباب، سس الجزایری، سس کچاپ، سس مایونز و سس باربیکیو باشد. Euromonitor International در راستای تجزیه و تحلیل بازار نان فرانسه توضیح میدهد که محبوبیت تاکوی فرانسوی منجر به تجدید حیات نان تخت بدون بستهبندی شده است. این محصول در کنار سایر روندهای بازار، مانند افزایش تولید کیک و شیرینی و ثابت بودن نان، بازاری هیجانانگیز را ایجاد میکند. نان، عنصر اصلی در رژیم غذایی فرانسویها باقی میماند اما ترجیحات، در حال تغییر است نانهای تخت بستهبندی نشده همچنان محبوبتر از انواع آماده مصرف عمل میکنند زیرا روند بازآفرینی فستفود در خانه همچنان باعث افزایش فروش در این دسته میشود. این نوع نان اغلب به عنوان بخشی از روند تولید تاکوی فرانسوی استفاده میشود که بین مصرفکنندگان جوان فرانسوی محبوبیتی فوقالعاده دارد. محصولات پخته شده در فرانسه به طور کلی در سال 2024 انعطافپذیری بیشتری نشان دادهاند و نان، بخشی ضروری از رژیم غذایی فرانسه باقی مانده است. نانواییهای متصل به هایپرمارکتها و سوپرمارکتها، عملکردی خوب داشتهاند زیرا توانستهاند قیمتهای خود را به دلیل صرفهجویی بیشتر در مقیاس و توانایی برای کاهش برخی از هزینههای اضافی پایین نگه دارند. نانهای سنتی همچنان در فروش غالب هستند و بیشتر از نانواییهای محلی در سراسر کشور خریداری میشوند. در حالی که نان بستهبندی نشده بر فروش نان در فرانسه غالب است، فروش نان بستهبندی شده در سال 2024 رشد کمی قویتر داشته است زیرا بسیاری از مصرفکنندگان، مجذوب راحتی مصرف و ماندگاری طولانیتر آن شدهاند. نکته اخیر به ویژه برای خانوارهای کوچکتر که ممکن است به اندازه روزانه از نان استفاده نکنند، جذاب است. هم نان بستهبندی نشده و هم نان بستهبندی شده از نظر انواع آرد و غلات مورد استفاده، نوآوری دارند و بسیاری از مصرفکنندگان به استفاده بیشتر از نان تمایل نشان میدهند. محتوای فیبر به دلیل مزایای سلامتی آن، از سوی مصرفکننده مورد توجه است. مصرفکنندگان، نان سنتی را به دلیل کیفیت آرد استفاده شده در پخت و کیفیت پخت خوب، طبیعتاً سالم میدانند. در مقابل، معمولا نان تولید شده صنعتی را که در جاهای دیگر فروخته میشود، کمتر سالم میدانند. یکی دیگر از محرکهای خرید نان از نانواییهای سنتی، تمایل مصرفکنندگان به حفظ سنت نانوایی فرانسوی است.