ارسال به دوست نسخه چاپي
در گفتوگو با مدیران روابط عمومی ادارات کل غله و خدمات بازرگانی مطرح شد:
روابط عمومی، پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هر سازمان
یکی از مدیران روابط عمومی میگفت خبرنگاران از استرس و تلاش یک مدیر روابط عمومی برای برقراری و انجام یک مصاحبه خبر ندارند. باید بدانیم که روابط عمومی نقش و جایگاهی بسیار مهم در هر سازمانی دارد چراکه در آگاهیرسانی و اطلاعرسانی به مخاطبان بسیار مؤثر است و در واقع پل ارتباطی بین مسئولین یک ارگان و خبرنگاران محسوب میشود و چه بسیار زحماتی که مسئولین روابط عمومی در این باره متحمل میشوند؛ زحماتی که قابل تقدیر است. به امید آن روز که تمام چالشهای این حوزه برطرف شود.
اما دوم اردیبهشتماه هر سال، به عنوان روز روابط عمومی در تقویم ثبت شده است و به همین مناسبت نشریه نگاه هستی درصدد برآمد با شماری از مدیران روابط عمومی ادارات کل غله و خدمات بازرگانی در سراسر کشور، گفتوگوهایی ترتیب دهد که در ادامه از نظر مخاطبان میگذرد. سعید بلوچی، مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان خراسان رضوی که فعالیت حرفهای و خبری خود را از قبل از دوران دانشجویی شروع کرده است، گفت: با اخذ مدرک لیسانس روابط عمومی و استخدام در این اداره کل، بیش از 16 سال است که در این حوزه مشغول به خدمت هستم. وی افزود: روابط عمومی، سخنگوی هر سازمان است و روابط عمومی در ادارات کل غله و خدمات بازرگانی با توجه به گستره فعالیت این ادارات در حوزه آرد و نان و کالاهای اساسی و بعضاً تجارت داخلی و خارجی و غیره و همچنین اهمیتی که این حوزه در ارتباط با ارزاق عمومی مردم دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است لذا مدیران روابط عمومی باید اشراف کامل بر حوزه داشته و توان تحلیل مسائل را داشته باشند. بلوچی ادامه داد: یک روابط عمومی در حوزه گندم، آرد و نان در کنار تخصص مربوطه باید بتواند در قامت یک کارشناس بازرگانی و اقتصادی، پتانسیلهای صنعت آرد و نان استان و منطقه خود را شناسایی کند و علاوه بر ایجاد و تقویت پلهای ارتباطی بخش خصوصی و مسئولین تا جایی که سیاستهای دولتی و سازمانی اجازه میدهد، با تخصص در حوزه مارکتینگ، موجبات رونق این صنایع را فراهم کند. وی در پایان گفت: امیدوارم من و دیگر همکارانم در این حوزه با اذعان به اینکه روابط عمومی با به خدمت گرفتن انواع هنرها قلب تپنده مجموعه است، تمامی دغدغه خود را با لحاظ نمودن سنت مدارا با آحاد جامعه در راستای پیشبرد اهداف سازمانی به کار گرفته و ملتزم باشیم که با تلاش، جدیت و البته نرمی گفتار و رفتار در راستای بازتاب اقدامات سازمانی و نیز برقراری تعامل سازنده با سایر سازمانها و ارگانهای مرتبط و مردم اقدام کنیم با استناد به اینکه روابط عمومی توجیهگر نیست بلکه پاسخگو و خانه امن مردم و سخنگوی سازمان است. در ادامه، احمد فراست، مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس که مدت 14 سال است در این سمت مشغول فعالیت است، بیان کرد: از نظر من از آنجا که حوزه گندم، آرد و نان از حوزههای استراتژیک امنیت غذایی کشور است، بالطبع نیاز به بررسی و دقت نظر خاص به جهت تأمین مهمترین رکن سفره مردم یعنی نان مأکول و مناسب دارد لذا باید یک مدیر روابط عمومی در زنجیره گندم، آرد و نان، آگاهی و اشراف کامل به امور مربوط به گندم، آرد و نان اعم از کاشت، داشت و برداشت، حمل و نقل، تأمین و نگهداری و امور سیلوها، افتها، مدت زمان نگهداری گندم، آرد و نان داشته باشد. هرچه دانش و آگاهی در این حوزه بیشتر باشد، قطعاً واحد روابط عمومی در جهت نیل به اهداف عالیه مجموعه شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران موفقتر خواهد بود و روابط عمومی ادارات کل غله استانها نیز در این راستا عملکردی شایان توجه دارند. وی درباره دغدغه یک مدیر روابط عمومی گفت: دغدغه من به عنوان مدیر روابط عمومی، در خصوص پوشش مناسب اخبار در حوزه گندم، آرد و نان است که این مهم میطلبد رابطه روابط عمومی با مدیران ارشد مجموعه شرکت و سایر ارگانها و مؤسسات، بسیار نزدیک و هماهنگ باشد و ایجاد این بستر بسته به تلاش و پیگیری واحد روابط عمومی است. فراست در پایان صحبتهای خود یادآور شد: یک واحد موفق روابط عمومی، همیشه در خدمت مردم و جامعه هدف خواهد بود و از دیدگاه روابط عمومی، شنیدن و شنیده شدن، رکن اساسی و متعالی نیل به اهداف سازمانها و مؤسسات است و مردم به عنوان ولی نعمت، باید شنیده شوند و امیدواریم که ما پاسخگوی این مردم شریف بوده و باشیم. حجتا... جانی، مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: از سال 1385 تاکنون در عرصه روابط عمومی در خدمت این اداره کل هستم و یکی از مشکلات مدیران روابط عمومی، چندشغله بودن آنها است میدانم که تمامی همکاران بنده در این عرصه مهم و بسیار پراسترس، موظف به انجام چندین کار هستند که این یک دغدغه فکری برای آنها به حساب میآید. وی با بیان اینکه هنوز روابط عمومی جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، گفت: بعضی از مدیران نگرش مثبتی به نقش روابط عمومی ندارند و آن را به عنوان یک واحد زائد و مزاحم یا در واقع تبعیدگاه تلقی میکنند. نباید در ترکیب اصلی و بدنه تشکیلاتی سازمانها تفاوتی میان واحدهای مختلف وجود داشته باشد هرچند که بعضی از سازمانها واحدی به نام روابط عمومی را در چارت سازمانی خود ندارند که این امر باعث میشود نیرویی که برای این واحد به کار گرفته میشود، از تجربه یا علم کافی برخوردار نباشد و این یک چالش بزرگ است. متاسفانه تعداد نیروهای متخصص و کارشناس در حوزه روابط عمومی بسیار اندک است به طوری که این نیروها چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ تخصص، جوابگوی نیاز دستگاهها نیستند. جانی درباره ضرورت بازآموزی در حوزه روابط عمومی بیان کرد: بازآموزی در روابط عمومی، یک امر دیرینه است. یکی از واحدهای هر سازمان، روابط عمومی آن است و اگر این واحد پویا و خلاق باشد، میتواند تحرک و نشاط را به تمامی سازمان منتقل کند. اصولاً نوآوری در کارها و برنامههای روابط عمومی فعال، یکی از مؤلفههای اصلی به شمار میرود. در جهانی که هر لحظه در حال تغییر است، واحدهای روابط عمومی باید به سمت ایدههای نو گام بردارند و خودشان را بهروزرسانی کنند و به همین دلیل است که باید اول موانعی را که در این مسیر وجود دارد، برطرف نمود. پیام رمضانی، مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه هم گفت: من از سال 1393 و در بدو ورود به شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 9 کشور، در سمت مسئولیت روابط عمومی، مشغول به خدمت شدم و پس از تبدیل شرکتهای غله مناطق به ادارات کل غله استانها، در سمت مدیر روابط عمومی این اداره کل فعالیت را ادامه دادم. وی ادامه داد: بر خلاف تعاریفی که در گذشته از روابط عمومی سازمانها به عنوان وظیفه اطلاعرسانی عملکرد سازمانها و بعضا تنها به عنوان مسئول تبلیغات ایدههای مدیریت یک سازمان داشتهایم، امروزه یک مدیر روابط عمومی باید یک ایدهپرداز در فرهنگسازی در تمام حلقههای زنجیره باشد و در واقع باید با نشر بهموقع پیامها در جامعه و جذب بازخورد آنها در یک ارتباط دوسویه با مردم و انتقال این بازخوردها به مدیران تصمیمساز، بتواند نقشی کلیدی را در این چرخه ایفا نماید. رمضانی درباره دغدغههای خود در حوزه روابط عمومی گفت: از جمله دغدغههای ما در این حوزه میتوان به کمبود نیروی متخصص و کارآزموده، کمبود امکانات سختافزاری بهروز، کمبود منابع مالی کافی، عدم دسترسی به فضای آزاد مجازی و از همه مهمتر عدم آشنایی برخی مدیران با اهمیت حوزه روابط عمومی اشاره نمود. روابط عمومی یک علم است بدون محدودیت مکان و زمان و با توجه به پیشرفت این علم، هر روز جا ماندن از علم روز دنیا در حوزه روابط عمومی، به مثابه پسرفت در این حوزه مهم است. وی در پایان با اشاره به لزوم ارائه آموزشهای لازم و همراهی مدیران ارشد با مدیران روابط عمومی خاطرنشان کرد: سازمانی که برای دانایی افراد سرمایهگذاری میکند، میوه کارایی را میچیند و سازمانی که برای دانایی افراد سرمایهگذاری نمیکند، چندین برابر بیشتر، هزینه خطا و اشتباه افراد خود را پرداخت خواهد کرد. رضا شیرعلیپور نیز مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان همدان است. وی که از سال ۱۳۹۲ به عنوان مسئول روابط عمومی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۳ (استانهای همدان و کردستان) مشغول به فعالیت بود، پس از تشکیل ادارات کل غله استانها تاکنون در پست مدیریت روابط عمومی اداره کل غله استان همدان خدمت مینماید. این مدیر روابط عمومی بیان کرد: با توجه به اینکه وظیفه اصلی ادارات کل غله استانها، تأمین کالاهای اساسی و استراتژیک است لذا اطلاعرسانی در این حوزه از حساسیت بالایی برخوردار است و به لحاظ اهمیت موضوع، مستلزم آگاهی مدیر روابط عمومی و بهروز بودن اطلاعات است. روابط عمومی در اداره کل غله ضمن ایجاد بستر تعامل و تفاهم مدیریت و مجموعه کارکنان با تسلط کامل بر شرایط جامعه و با ذهنیت از برنامههای دولت در تأمین کالاهای اساسی، باید عملکرد در این حوزه را تشریح کند تا شهروندان دغدغه تأمین مایحتاج خود را نداشته باشند. به گفته وی، واحدهای روابط عمومی، زبان گویای سازمان خود هستند که علاوه بر بیان عملکرد و اقدامات انجام شده، باید انتقالدهنده مشکلات مردم به مدیران دستگاه خود نیز باشند. در این حوزه، این امر با تشکیل گروههای مختلف در فضای مجازی، دیدار چهره به چهره با مردم و ایجاد فضای مناسب جهت ملاقات مدیران با شهروندان، میتواند ضمن ایجاد تعامل، در راستای رفع مشکلات مردم نیز کارآمد باشد که جهت ایجاد این بستر، روابط عمومی نقشی بسیار مؤثر خواهد داشت. شیرعلیپور در خاتمه از زحمات دکتر سعید راد معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، جباریزادگان مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران و همکاران وی و همچنین سیدحسین خوانساری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان، قدردانی نمود. سیامک کوهگرزاده، مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان لرستان نیز گفت: از 12 سال پیش در مجموعه اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مشغول به فعالیت هستم. وی بیان کرد: زنجیره گندم، آرد و نان، یک زنجیره به هم پیوسته است که نقص در یکی از حلقههای این زنجیره، سایر حلقهها را نیز متأثر میکند لذا هماهنگی بین تمام بخشهای زنجیره، امری اجتنابناپذیر است. به گفته وی، در این خصوص تلاش بسیاری صورت گرفته است تا بتوان با هماهنگی بخشهای مختلف و ذیربط در زنجیره و ساماندهی امور و تحقق اهداف پیشبینی شده، حرکت کرد. هرچند به دلیل تعدد عوامل و مجریان در زنجیره، سرعت رسیدن به نقطه مطلوب کند است اما این مهم قابل تحقق است. کوهگرزاده در پایان گفت: با توجه به حساسیت و جایگاه ویژه گندم، آرد و نان در سبد مصرفی خانوار، پوشش خبری و تبیین رخدادهای این حوزه، یکی از اولویتهای مهم و اساسی است. سیدرضا شفیعی، مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان البرز نیز بیان کرد: به اعتقاد شخصی بنده، در هر پست و جایگاهی که در این مجموعه هستیم، باید در راستای خدمت به گندم، این مقدسترین برکت الهی، با تمام توان تلاش کنیم. وی با اشاره به لزوم بازآموزی نیروهای روابط عمومی گفت: همانطور که گفتم، وسواس در بحث اطلاعرسانی در خصوص این موضوع که قوت اصلی مردم کشورمان است، باید با تخصص در آمیخته شود تا بتوان بهترین و حرفهایترین بازدهی را در حوزه گندم، آرد و نان داشت. در مورد بازآموزی نیز باور دارم در هر رتبه و جایگاهی که در این پست از لحاظ علمی هستیم، آموزش میتواند در پیشبرد اهداف مجموعه روابط عمومی کمکرسان باشد. شفیعی در پایان گفت: به عنوان عضو کوچکی از مجموعه روابط عمومی و با ۲۴ سال سابقه در این حوزه به تمامی عزیزان و مدیران محترم روابط عمومی در ادارات کل غله و خدمات بازرگانی پیشنهاد میکنم در تقویت واحدهای خود در حوزههای تصویربرداری و تصویرسازی، سناریونویسی، مونتاژ، صداگذاری و گرافیک همانند اطلاعرسانی کوشا باشند و در این صورت است که میتوان یک واحد روابط عمومی پویا و با استانداردهای بالا داشت. در ادامه، امید کایدپور، مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان نیز بیان کرد: اولین تجربه من در این حوزه تخصصی و مهم، به سال 1393 برمیگردد. ابتدا به عنوان كارشناس و پس از وقفهاي كوتاه در سال 1397 مجدداً به عنوان مدير در اين جايگاه مشغول به خدمتگزاري شدم. وی در ادامه با بیان اینکه فعاليت شركت بازرگاني دولتي ايران نقش مستقيم در امنيت غذايي مردم كشور دارد، اظهار کرد: همكاران ما نیز در اين اداره كل در هر شرایطی به صورت شبانهروزی در تلاش برای حفظ امنیت غذایی مردم هستند و اکنون به مناسبت روز روابط عمومی، از این فرصت استفاده نموده و از تمام همكاران خود بهويژه جناب آقاي جباریزادگان، مشاور فرهنگی و رسانهاي و مدیر روابط عمومی شركت بازرگاني دولتي ايران تقدير و تشكر مینمايم چراكه با ورودشان جانی تازه در كالبد خسته واحدهای روابط عمومي استانها دميده شد. کایدپور با اشاره به جایگاه مدیر روابط عمومی گفت: شغل یک مدير روابط عمومی، دارای سختیهای بسيار است. مدیر روابط عمومی نقشی مهم در بهبود وضعیت و برقراری تعامل بین درون و بیرون سازمان دارد و در واقع با علم مدیریتی خود، چرخه اطلاعات بین مدیر، سازمان و عموم مردم را کنترل میکند و میتوان گفت پل ارتباطی ميان مخاطبان و سازمان خود است. به همين دليل فشار کاری روی مدیر روابط عمومی بسیار زیاد است و ممکن است بعضاً مورد انتقادات، تهدیدات، شکایات و شایعات زیادی واقع شود بنابراین داشتن روحیه بالا و انعطافپذیر و همچنین سعه صدر، از جمله مهمترین ویژگیهای شخصیتی یک مدیر روابط عمومی است. این مدیر روابط عمومی در پایان گفت: جدا از آنكه امروزه در بسياري از ادارات و سازمانها، روابط عمومي تبديل به يك جايگاه تشريفاتي شده و مديران اصلي تنها با كلمات زيبا از اين جايگاه سخن ميگويند اما بسيار ضروري است که همكاران ما در هر مكان و سازماني تلاش کنند که با مطالعه و كسب آموزههاي اختصاصي، سطح علمي خود را نسبت به اين جايگاه بالا ببرند. خبرنگار: ساناز مرادیان عنبران