ارسال به دوست نسخه چاپي
در گفتوگوی اختصاصی با نماینده رسمی و انحصاری شرکت نمایشگاههای بینالمللی مونیخ در ایران مطرح شد:
«ایبا» بزرگترین فستیوال صنعت نان و شیرینی
رئیس هیأت مدیره شرکت فوژان راهبران آتی و نماینده رسمی و انحصاری شرکت نمایشگاههای بینالمللی مونیخ در ایران گفت: «ایبا» نمایشگاه پیشرو بینالمللی و تخصصی صنایع نان و شیرینی در جهان است که نخستین بار در سال 1949 میلادی (1328 خورشیدی) در آلمان، «کشورِ شماره یک نمایشگاههای صنعتی جهان» برگزار شد. این مهم در سال جاری نیز از 22 تا 26 اکتبر برابر 30 مهرماه تا 4 آبانماه 1402 در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی مونیخ میزبان مشتاقان، مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان خواهد بود.
نیلوفر پنکار در گفتوگوی اختصاصی با نگاه هستی بیان کرد: «ایبا» به مثابه فستیوال صنعت نان و شیرینی است که میتوان بدون اغراق گفت هر فردی که در صنایع حیاتی نان و شیرینی فعال بوده و اصطلاحاً دستی بر آتش دارد، مشتاق بازدید از آن است. وی درباره جزئیات این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه سهسالانه، طیفی وسیع از انواع ماشینآلات، تجهیزات و ادوات تولید نان، شیرینی و خوراکهای خمیری، ماشینآلات نگهداری و خنککنندهها، ماشینآلات تولید بستنی و قهوه، سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و تهویه مطبوع، انواع مواد اولیه، مواد افزودنی، طعمدهندهها و نگهدارندهها، تجهیزات داخلی فروشگاههای مربوط، ماشینآلات بستهبندی، تجهیزات کافیشاپ و کافه تریا، نوآوریهای مواد اولیه نانوایی و شیرینیپزی، مواد و سیستمهای شوینده واحدهای تولیدی نان و شیرینی و دهها مورد مرتبط دیگر را فراروی متخصصین صنایع مذکور قرار میدهد. در دوره قبلی «ایبا» در سال 2018 میلادی، بیش از 77 هزار متخصص بینالمللی از 170 کشور از غرفههای بالغ بر 1300 شرکت حاضر در نمایشگاه بازدید کردند. پنکار ادامه داد: خوانندگان گرامی نشریه نگاه هستی میدانند که «ایبا» در گذشته به صورت چرخشی هر سه سال یک بار در یکی از شهرهای دوسلدورف و مونیخ اجرا میشد. اینک با هدف حضور همیشگی «ایبا» در صحنه با فاصله دوساله از 18 تا 22 مه 2025 میلادی (28 اردیبهشت تا اول خرداد 1404) در دوسلدورف سپس در سال 2027 میلادی در مونیخ و از آن زمان به بعد با همان ریتم سه سال یک بار در مونیخ تشکیل خواهد شد. رئیس هیأت مدیره شرکت فوژان راهبران آتی در ادامه گفت: برخی از نکات برجسته «ایبا» در سال جاری را میتوان در موارد زیر عنوان کرد؛ · در «iba.ACADEMY» امسال انواع «پرتزل» و «اشتولن» پخت میشود. سمینارهای مربوط، هر روز صبح ساعت 10 و بعد از ظهر ساعت 2 تشکیل خواهد شد. افزون برآن، «iba.FORUM» اطلاعاتی جالب در مورد صنایع نان و شیرینی ارائه میکند. پیشنهاد میکنیم عزیزان متخصص از فرصتهای آموزشی مداومی که در این بخش ارائه میشود، استفاده کنند و اخبار مهم صنعت را بیاموزند. همچنین، مراسم اهدای جوایز در iba.FORUM را از دست ندهند! · «iba.SPEAKERS AREA» محلی برای انتقال دانش، قابلیتها و نحوه بهکارگیری موضوعات تشکیلدهنده «ایبا» است. در اینجا کارشناسان، تولیدکنندگان و کاربران در مورد چالشهای کنونی صنایع مذکور بحث میکنند و حضار میتوانند از نکات ارزشمند و کاربردی ارائه شده بهرهمند شوند. · «iba.START UP AREA» فضایی است که به تازگی در نمایشگاه «ایبا» راهاندازی شده است. بازدیدکنندگان گرامی میتوانند علاوه بر بازدید از غرفههای حاضر در نمایشگاه، با نوآوریهای این بخش آشنا شوند. جایی که شرکتهای به اصطلاح «استارت آپ»، تواناییها و خلاقیتهای خود را در معرض بازدید قرار میدهند. · «iba.OKTOBERFEST» هم خالی از لطف نیست! یکی از بزرگترین جشنهای جهان که هر سال در اواخر ماه سپتامبر در مونیخ برگزار میشود. در این جشن معمولاً بیش از 6 میلیون نفر شرکت میکنند. عرضه خوراکهای محلی و اجرای موسیقی سنتی بایرنی از جذابیتهای دیدنی این جشن است. وی با اشاره به ماهیت این نمایشگاه و اینکه استقبال ایرانیها از آن در نهایت منجر به پیشرفت صنعت نان در ایران میشود، اظهار کرد: «ایبا» نمایشگاه پیشرو صنایع نان و شیرینی است و باید به دور از ذرهای اغراق عرض کنم به مفهوم واقعی کلمه «هر» چیزی اعم از دانش فنی، اطلاعات تخصصی، ماشینآلات، مواد، ابزار، ادوات و غیره که برای تهیه و تولید انواع نان و شیرینی و خوراکهای خمیری و کافه تریا در هر اندازه و مقیاسی یعنی از واحدهای بسیار کوچک گرفته تا پیشرفتهترین واحدهای صنعتی نان و شیرینی مورد نیاز باشد، همگی را میتوان در اینجا دید. پنکار اضافه کرد: نمایشگاه «ایبا» در همکاری اتحادیه مرکزی نانوایان آلمان و شرکت GHM که یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت نمایشگاههای بینالمللی مونیخ است، اجرا میشود. این دو ارگان مهم و بزرگ، هر یک به نوبه خود دارای تجربیات و جایگاهی هستند که مشارکت آنها منجر به اجرای رویدادی بیبدیل میشود. نماینده رسمی و انحصاری شرکت نمایشگاههای بینالمللی مونیخ با بیان اینکه کشور آلمان بیش از 800 سال سابقه در امر اجرای نمایشگاههای تخصصی دارد، تصریح کرد: نیازی به توضیح بیشتر نیست که صنعت نمایشگاه این کشور نیز همانند سایر صنایع آن نظیر خودروسازی، ماشینسازی و غیره از جایگاه «شماره یک» جهان برخوردار است. درخشش مجریان نمایشگاهی آلمان همواره زبانزد دنیا است. طراحی نمایشگاه به صورتی حرفهای با ساختارهای سیستماتیک و فراهمسازی همه نیازهای غرفهگذاران و بازدیدکنندگان، موجب میشود «ایبا» ماهیتی ممتاز پیدا کند. وی با اشاره به جایگاه ارزشمند اتحادیه مرکزی نانوایان آلمان (Zentralverband des Deutschen Baeckerhandwerks e.V) بیان کرد: اتحادیهها و انجمنها در آلمان جایگاهی ممتاز، خاص و بسیار تاثیرگذار در صنعت دارند. در آلمان هر اتحادیهای در ارتباطی تنگاتنگ و مستمر با واحدهای تولیدی، کاستیها، نیازها و الزامات صنعت خود را شناسایی و به نمایندگی از جانب آنان درخواستهای خود را به مجلس و مقامات عالی دولتی ارائه میکند، که تقریباً همیشه هم بیچون و چرا، آنچه را نیاز است برای واحدهای صنعتی/تولیدی محقق میسازند بنابراین آن زمان که اتحادیه به عنوان بازوی متخصص صنعت و GHM در مقام مجری قدرتمند دست در دست یکدیگر گذاشته و نمایشگاهی را به کمک یکدیگر اجرا میکنند، نتیجه آن، «ایبا»ای میشود که پیشرو و شماره یک جهان است. پنکار ادامه داد: من معتقدم این کاستی تا حدودی در کشور ما وجود دارد و لازم است برای برگزاری موفق و بهتر نمایشگاه بینالمللی تخصصی صنعت نان تهران، از نقش کلیدی و مؤثر اتحادیهها به ویژه اتحادیه نانهای حجیم و نیمهحجیم استفاده شود، به این معنا که خط مشی اجرای نمایشگاه باید از سوی اتحادیه تعریف شود. ما شاهد هستیم که در کشور آلمان، نه فقط در مورد «ایبا» بلکه همه نمایشگاههای تخصصی این کشور، با نظارت و دخل و تصرف اتحادیه مربوطه برنامهریزی میشود. رئیس هیأت مدیره شرکت فوژان راهبران آتی با تأکید بر اینکه بازدید از ایبا نقش بسزایی در آینده نان کشور دارد، اظهار کرد: آرزو و اشتیاق من این است که اکثریت هموطنان عزیزم که در بخشهای مذکور فعالیت دارند، بتوانند از این رویداد مهم بازدید کنند. حضور و بازدید از نمایشگاههای تخصصی به ویژه «ایبا»، به مثابه یک الزام است. جایگاه نان در سبد خانوار ایرانی و اهمیت فوقالعاده زیاد سلامت و کیفیت نان مصرفی، باید همانند اهرمی زورمند باشد تا به کمک فعالان و مشتاقان این حوزه بشتابد و مسیر را برای حضور آنان در این عرصه هموار سازد. وی اضافه کرد: اینک ما در شرایطی به سر میبریم که قوت غالب مردم، «نان» است؛ بیش از یک پنجم جمعیت ایران را کودکان زیر ۱۲ سال تشکیل میدهند و بنا بر گزارش کارشناسان مربوط، متأسفانه حدود ۱۰ درصد دچار کموزنی و حدود ۱۵ درصد دچار سوءتغذیه هستند و بسیاری مسائل دیگر که در اینجا فضای ذکر و نقل آن نیست. هدف من از بیان این مطلب صرفاً این است که در شرایط کنونی که اکثر اقشار جامعه، فشار اقتصادی را تجربه میکند، ای کاش دستکم همه اقشار به ویژه قشر محروم که میدانیم بعضاً برای تهیه نان هم با دشواریهای فراوان مواجهاند و در میان آنان کودکان بسیاری هم هستند، بتوانند از نان مغذی و خوب استفاده کنند. پنکار تلاش برای بهبود تولید نان در کشور را وظیفه اجتماعی دانست و گفت: لازم است اصناف مرتبط با این حوزه، به حکم وظیفه صنفی و اجتماعی، با حضور در این عرصه بینظیر، آشنایی با شیوههای مدرن و بهکارگیری مواد باکیفیت، برای بهبود هرچه بیشتر صنعت نان کشور عزیزمان کوشا باشند و پیشنهاد میکنم با توجه به وسعت و گستردگی نمایشگاه، پیش از سفر، برنامهای مدون برای بازدید داشته باشند، شرکتهای مورد نظر خود را شناسایی کرده و از قبل با آنها قرار ملاقات تنظیم کنند و به بازدید آنها بروند. وی در پایان گفت: با توجه به مشکلات موجود برای دریافت نوبت از شرکت ویزامتریک (کارگزار رسمی سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران) به منظور درخواست صدور روادید و طولانی بودن روند امور روادید، تقاضا دارم عزیزانی که مایل به بازدید از این رویداد هستند، در اسرع وقت اقدام کنند. عزیزان میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمایی در این خصوص با دفتر شرکت ما یا با دفتر اتحادیه نانهای حجیم و نیمهحجیم در تماس باشند. همچنین از نشریه وزین نگاه هستی که در طول سالیان متمادی ما را در راستای اطلاعرسانی به اهالی و خانواده عظیم و محترم صنعت نان ایران یاری کرده است، صمیمانه قدردانی میکنم. خبرنگار: ساناز مرادیان عنبران