ارسال به دوست  نسخه چاپي 

در گفت‌وگو با دست اندرکاران صنعت شکلات کشور مطرح شد:

شکلات ایران، قابل رقابت با شکلات‌های اروپایی است

شکلات یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین خوراکی‌هایی است که در مناسبت‌ها و میهمانی‌ها مورد توجه همه افراد در هر سن و سالی قرار می‌گیرد و از دیرباز تا کنون، پرطرفدارترین تنقلات در شاد‌ی‌ها و اعیاد به حساب می‌آمده است.

 

علیرغم اولین مورد ثبت شده استفاده از شکلات در دنیا که به سال ۱۱۰۰ قبل از میلاد مسیح باز میگردد، تولید و مصرف این خوراکی جذاب در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها، سابقهای چندان طولانی ندارد و تنها به 60 سال پیش در شهر تبریز برمیگردد که محصول این کارخانه تا مدتها فقط آبنبات و تافی برای بچهها بود. این کارخانه و کارخانههای متعددی که بعد از آن به وجود آمدند، به تدریج دامنه فعالیت خود را گسترش دادند و انواع دیگری از محصولات را تولید کردند.

در این راستا، درصدد برآمدیم تا در خصوص پیشرفت شکلات در ایران و مشکلات موجود بر سر راه تولید این خوراکی محبوب، با دستاندرکاران این صنعت گفتوگویی داشته باشیم که در ادامه میخوانید.

کیمیا محقق، مدیر روابط عمومی شرکت تک جواهر دنیای شیرین در خصوص جایگاه و پیشرفت شکلات در ایران گفت: به طور کلی، امروزه مردم توجه زیادی به بحث شکلات و شکلات صبحانه دارند و به نوعی ذائقه خوردن این خوراکی حتی در وعده صبحانه جا افتاده است.

وی افزود: امروزه با توجه به بحث قیمتها و هزینههای گزاف و نیز معضلات پیدا کردن کالای اصل خارجی، شکلاتهای ایرانی با استقبال زیادی روبهرو شدهاند و مصرفکننده ترجیح میدهد به سراغ برندهای ایرانی باکیفیت با بستهبندی شکیل و طعم و کیفیتی کمنظیر برود.

محقق ادامه داد: یکی از بزرگترین موانع تولید شکلات در ایران، تأمین مواد اولیه است. ما تلاش میکنیم مواد اولیه با کیفیت و با قیمت مناسب را در تولید شکلات استفاده کنیم تا قیمت محصول نهایی بالا نرود اما از آنجا که به دفعات متعدد باید این مواد را تأمین کنیم، در آنالیز قیمت و کیفیت، نوسان را مشاهده میکنیم و همین، کار ما را سخت میکند چرا که هم میخواهیم کیفیت را حفظ کنیم و هم قیمت مصرفکننده را بالا نبریم.

وی اضافه کرد: به تازگی برندهای معروف دنیا اعلام کردهاند در ایران نمایندگی ندارند اما ما در بازار شاهد وجود این برندها هستیم که البته اکثراً تقلبی هستند و این اتفاق میتواند بسیار خطرناک باشد چرا که بحث مواد خوراکی با سلامتی مردم مستقیماً در ارتباط است پس پیشنهاد ما این است که سراغ محصولی ایرانی برویم که نظارت دقیق روی آن انجام میشود و از کیفیت چیزی که در خوراک روزمره استفاده میکنیم، مطمئن شویم و با توجه به پیشرفت شکلات در ایران و وجود برندها و کیفیتهای مختلف، محصول باکیفیتتر و با قیمت مناسبتر را انتخاب کنیم.

در ادامه، هادی وارثی، مدیرعامل کارخانه برند بنیس در خصوص پیشرفت شیرینی و شکلات در ایران گفت: شیرینی و شکلات به این دلیل که کالای مصرفی است و در تمامی گروهای سنی، متقاضی دارد و همچنین بسیار متنوع است، صنعتی ارزآور برای کشور محسوب میشود. همچنین به لحاظ تأمین هزینههای کارخانهها و گردش نقدینگی، میتواند به بحث صادرات کمک فراوان کند.

وی افزود: علت پیشرفت ترکیه در حوزه شکلات، حمایتهای دولت است اما متاسفانه در ایران این حمایتها وجود ندارد و به دلیل بیثباتی قیمت دلار و همچنین قوانین دستوپاگیر صادرات و واردات، با مشکلات متعدد روبهرو هستیم هرچند علیرغم همه این مشکلات، موفق به صادرات به کشورهای عراق و روسیه و همچنین به کشورهای آسیای میانه، شدهایم و رقیب جدی برای ترکیه به لحاظ تولید شیرینی و شکلات محسوب میشویم.

سعید عالم، مدیرعامل شرکت شهد شیرین شکر دانه آذر نیز در خصوص پیشرفت شکلات در ایران گفت: آبنبات به دلیل شکنندگی و قیمت پایینی که دارد، به ایران وارد نمیشود و اکثراً به صورت زیرزمینی با عدم رعایت بهداشت و استفاده از رنگهای غیرمجاز مثل رنگ فرش و رنگ صنعتی تولید میشود و این واحدها مالیات هم پرداخت نمیکنند به همین دلیل هزینه تمام شده محصولشان کمتر است اما در نهایت، تولیداتشان بسیار ضعیف و غیراستاندارد است و به دلیل کپیبرداری بیکیفیت از محصولات دیگر، بازار را خراب میکنند و هیچ قانونی هم برای مقابله با این کپیبرداری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در چندساله اخیر ما به سهم خودمان حدود 29 نوع آبنبات چوبی با استفاده از رنگهای گیاهی و استاندارد خوراکی تولید کردیم.

عالم در پایان به هزینه تولید سرسامآور برپایه مواد اولیه خارجی اشاره کرد و گفت: با قیمتهای امروز، نمیتوان از مواد اولیه خارجی در تولید محصولات استفاده کرد اما با همه این مشکلات، محصولات ما به عراق و کانادا صادر میشود.

در ادامه، فرجی، مدیرعامل شرکت زرکام نیز بیان کرد: اولین قدم ما برای ورود به صنعت شکلات و شیرینی، ایجاد زیرساختهای تولید در فضایی عاری از میکروب و آلایندهها با فیلترهای ویژه است.

وی افزود: نیاز به تکنولوژی برای میکسینگ مواد که به صورت دستی انجام میشد و قطعاً خطا داشت، احساس میشد که در این راستا اقدام کردیم و با بررسیهای انجام شده، اکنون مخلوط کردن مواد اولیه اصلی به صورت اتوماتیک و طبق فرمولاسیون هر محصول انجام میشود.

فرجی با اشاره به بحث بستهبندی گفت: همه این مراحل تولید نسبت به سالهای گذشته پیشرفت زیادی داشته است اما در مقوله بستهبندی محصولات، به دلیل کم بودن دستمزد کارگر و سرمایهگذاریهای نامناسب، با دنیا فاصله زیادی داریم.

وی تصریح کرد: سه ضلع تکنولوژی، زیرساخت و دانش در کنار هم سبب شد تا صنعت شکلات در ایران با پیشرفت خوبی روبهرو شود هرچند که برای رقابت با برندهای دنیا، همچنان راه زیادی در پیش داریم. ارزش صنعت شیرینی و شکلات در دنیا در سال 2021  بالغ بر 1200 میلیارد دلار بوده و سهم ایران در این رقم، تنها 700 میلیون دلار است به عبارتی این رقم کمتر از سهم جمعیتی ما در دنیا است چراکه ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم اما در این صنعت سهم جدی نداریم.

محمدی، مدیرعامل شکلات لوکاکو نیز در خصوص پیشرفت شکلات در ایران گفت: شکلات در ایران به دلیل تغییر سطح فرهنگ مردم و همچنین رشد و توسعه شرکتها به لحاظ تولید محصول مرغوب و بستهبندیهای مناسب، پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: علیرغم مشکلات تولیدکننده ایرانی در صنعت شکلات، از بحث تحریم گرفته تا عدم حمایتها، شاهد رشد و پیشرفتهای چشمگیری هستیم.

در ادامه، محمدرضا فرساد، مدیر فروش شرکت آناتا نیز در خصوص جایگاه شیرینی و شکلات ایران در دنیا گفت: با توجه به اینکه ایران کشوری چهار فصل است و از نظر تولیدات کشاورزی، محصول گندم و متعاقباً آرد مطلوبی داریم، محصولات شیرینی و شکلاتمان هم در خاورمیانه، حرف اول را میزند و با رفع تحریمها و ورود دستگاه‌‌ها و تکنولوژیهای جدید، کیفیت محصولاتمان بهتر هم خواهد شد.

وی افزود: در واقع میتوان گفت در سطح آسیا، شکلات و شیرینی ایران حرفی برای گفتن دارد و حتی جزو بهترینها است و آذربایجان شرقی هم با 148 کارخانه فعال در این زمینه، به عنوان قطب صنعت شیرینی و شکلات ایران شناخته میشود و در حال حاضر تولیداتش با کشورهای اروپایی در رقابت است.

فرساد اضافه کرد: ترکیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیرینی و شکلات در دنیا و رقیب ما محسوب میشود، این درحالی است که اکنون شکلاتی که در ایران تولید میشود، بهترین نوع شکلات است.

مدیر فروش شرکت آناتا ادامه داد: با توجه به تحریمها، مشکلاتی بابت صادرات به وجود آمد اما در حال حاضر ایران بزرگترین تأمینکننده و صادرکننده شکلات و شیرینی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، افغانستان و آسیای میانه است و همچنین در حال حاضر به  ۳۲ کشور از شاخ آفریقا و اتیوپی گرفته تا کشورهای اروپایی و هلند نیز صادرات داریم.

وی تأکید کرد: ما باید به سمت و سویی برویم که دستگاههای تولیدی از مرحله شروع تولید تا مرحله بستهبندی، از حالت دستی به رباتیک تبدیل شود و تنها در مرحله بارگیری، از نیروی انسانی کمک گرفته شود. در واقع باید با دانشبنیان شدن شرکتها، سبب نوآوری در صنعت شکلات و شیرینی شویم و در این زمینه، توجه هرچه بیشتر به  بخش تحقیق و توسعه که بزرگترین نیاز و ابزار شرکتها است، الزامی است.