ارسال به دوست نسخه چاپي
کارشناس ارشد مديريت MBA گرايش استارتآپ:
مرکز نوآوری صنعت غذا، اتاق فکر بخش خصوصی
مریم مرتضوی، کارشناس ارشد مديريت MBA گرايش استارتآپ گفت: نقش اساسی مراکز نوآوری، ایجاد شبکهای برای ارتباط گسترده و هماهنگی بین استارتآپها، دانشگاهها، صنعت، سرمایهگذاران بخش خصوصی و دولت است.
وی با اشاره به روند کار پیشرفتهترین مراکز نوآوری در جهان بیان کرد: در پیشرفتهترین مراکز نوآوری در جهان، خلق ایده، انکوباسیون (incubation)، شتابدهی (acceleration) و تولید در مقیاس (scaling)، همه در یک جا صورت میپذیرند و صاحبان ایده، از لحظه خلق ایده تا ایجاد محصول نهایی از مانتورینگ، همفکری با بزرگان صنعت، مشاوره قانونی، دسترسی به کارگاه و آزمایشگاه برای ایجاد پروتوتایپ (prototype)، دسترسی به مشتریان بالقوه برای نظرسنجی و بهبود کیفیت و در نهایت رسیدن به محصول نهایی برخوردار میشوند. از جمله مثالهای موفق این مراکز در دنیا میتوان به مرکز نوآوری صنعت غذای هایو (Hive) در هلند اشاره کرد که در جهت ایجاد راه حل مناسب برای چالشهای جهانی مانند سوء تغذیه، چاقی مزمن، مدیریت ضایعات غذایی و تغذیه پایدار با حداقل آسیب به محیط زیست برای جمعیت رو به رشد کره زمین تلاش میکند. مرتضوی با تاکید بر ویژگیهای مرکز نوآوری صنعت غذا در سیلوی تهران اظهار کرد: مرکز نوآوری صنعت غذا در سیلوی تهران، چندین مزیت چشمگیر دارد، از جمله فضای بزرگ و مناسب که امکان تجمیع ایدهپردازان، آموزش، ایجاد کارگاه و آزمایشگاه و تشکیل اتاق فکر با سرمایهگذاران بخش خصوصی را فراهم میکند. لوکیشن این مرکز از دسترسی خوبی به دانشگاهها که عموما محل تبلور ایدههای مختلف هستند، برخوردار است و مهمتر آنکه با حمایت دولت و کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان، ارتباطات خوبی در بخش غله، نان و صنایع وابسته خصوصی دارد. وی ادامه داد: با مدیریت درست و مشارکت بخش خصوصی، این مرکز میتواند تولید محصولات جدید را در راستای نیاز بازار و همچنین روندهای جدید دنیا از جمله بستهبندیهای بازیافتی، سلامت گوارشی (digestive wellness) جایگزینهای گوشت (meat alternatives) در آشپزی، وگانیسم (veganism) و غیره هدایت کند و مسلما محصولاتی که بر اساس نیاز و روند بازار تولید شدهاند، برای مشتریان از جذابیت بیشتری برخوردارند و منجر به کاهش چالشهای استارتآپها و کاهش هزینههای تحقیق و توسعه بخش خصوصی میشوند. مرتضوی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است در نگاه اول، کارآفرینی دستاورد اصلی مراکز نوآوری به نظر برسد اما با نگاهی دقیقتر میتوان دریافت که دستاورد بلندمدت و مهمتر آن، ایجاد اعتماد و اتحاد هرچه بیشتر میان محققان، دانشگاه، بخش خصوصی و دولت است که این مهم در صنعت غذا که برای هر کشوری از صنایع استراتژیک محسوب میشود، منجر به موفقیتهای چشمگیر، استقلال و رونق صادرات خواهد شد. امید است با مدیریت فراگیر و تخصیص بهینه منابع، مرکز نوآوری غذا بتواند در صنعت غذا ارزش افزوده ایجاد کند.