ارسال به دوست نسخه چاپي
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران:
رویکرد سه وجهی مرکز نوآوری صنعت غذا
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و عضو هیأت مدیره مرکز نوآوری سریر گفت: امروزه مراکز نوآوری، رویکردهای متمایزی را به منظور توسعه فعالیتهای خود دنبال میکنند و علیرغم رویکردهای متفاوت این مراکز، مرکز نوآوری صنعت غذا با رویکردی سه وجهی فعالیت خود را آغاز مینماید.
آیدین سلامزاده با اشاره به رویکردی که به نگاه فرایندی به تولید، زیباسازی و فروش محصولات مرتبط با حوزه مواد غذایی میپردازد، بیان کرد: این رویکرد منطبق با زنجیره ارزش شرکتهای حوزه صنایع غذایی است لذا این مرکز، از ایده تا فروش محصولات غذایی را پوشش میدهد. وی با توصیف ایدهها و کارکردهای مرکز نوآوری گفت: در وجه اول این رویکرد، ایدههای مرتبط با تولید محصولات غذایی مد نظر بوده و این مرکز میکوشد تا از ایدههای مرتبط با تولید محصولات غذایی جدید و تبدیل آنها به محصولات قابل عرضه در بازار مصرف حمایت نماید. سلامزاده با تاکید بر بهرهگیری از پتانسیل سایر مراکز ذیربط اظهار کرد: در این راستا باید از قابلیتهای موجود در مراکز مرتبط نظیر انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور و سایر سازمانهای مرتبط بهره برد و تبدیل ایدههای این حوزه را به محصولات قابل فروش، میسر ساخت لذا افراد صاحب ایده و شرکتهایی که قصد ارائه محصولات نوآورانه در صنعت غذا را دارند، میتوانند به این مرکز مراجعه نموده و ایدههای خود را جهت توسعه بهتر عرضه کنند. وی با ارزیابی از گروههای متخصص مرکز نوآوری صنعت غذا بیان کرد: این مرکز با تیمهای تخصصی خود به بررسی دقیق ایده پرداخته و آن را از جهات مختلف ارزیابی مینمایند. به گفته وی، در وجه دوم، زیباسازی و ارائه بهتر محصولات غذایی مد نظر قرار دارد. حوزههایی نظیر بستهبندی، برندینگ و ارائه محصولات به شیوههای خلاقانه در رأس توجه قرار گرفته و مرکز میکوشد تا با ارائه نظرات تخصصی و همراهی با تیمهای مستعد، به ارائه هرچه بهتر محصولات غذایی بپردازد. عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایدهپردازی و تقویت نوآوری را از عمده ویژگیهای مرکز نوآوری صنعت غذا دانست و گفت: افراد و تیمهای صاحب ایده و نیز شرکتهایی که به دنبال افراد خلاق در این زمینه هستند، میتوانند از خدمات تخصصی مرکز بهره برده و محصولات خود را به گونهای جذابتر عرضه نمایند. سلامزاده با نگاهی به تقویت فروش محصولات و توسعه بازار فروش که از دیگر رویکردهای مرکز نوآوری صنعت غذا است، تصریح کرد: با این رویکرد، ارتقای فروش محصولات مد نظر بوده و خدمات مرتبط با توسعه بازار فروش و مهارتهای مربوطه در رأس خدمات مرکز قرار میگیرد. بسیاری از مواد غذایی موجود در کشور، علیرغم کیفیت مناسب و بستهبندیهای جذاب، به دلیل ضعف سیستمهای فروش، با مشکلات توسعه بازار مواجه هستند لذا این مرکز از افراد و تیمهای صاحب ایده و شرکتهایی که در صنایع غذایی با مشکلات فروش مواجه هستند، حمایت نموده و میکوشد تا فروش محصولات غذایی باکیفیت و جذاب را تسهیل نماید. عضو هیأت مدیره مرکز نوآوری سریر در پایان گفت: با دنبال کردن رویکرد سه وجهی، این مرکز به عنوان مرکزی تخصصی، به حمایت از ایدهها، تیمهای صاحب ایده و شرکتهای علاقهمند و فعال در حوزه مواد غذایی پرداخته و با دسترسی به شبکههای ملی و مخازنی از افراد و تیمهای صاحب ایده، فرایند نوآوری در صنایع غذایی را تسهیل مینماید.