ارسال به دوست  نسخه چاپي 

خرم، رئیس اتحادیه نانوایان کازرون:

هوشمندسازی، طرحی شکست‌ خورده و پراشکال

190 واحد صنفی تولید نان سنتی و حجیم و نیمه‌حجیم در شهرستان کازرون در حال فعالیت هستند.

 

 

خرم، رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان کازرون با ذکر مطلب فوق اظهار کرد: در حال حاضر 2 مجتمع پخت نان در شهرستان در حال فعالیت هستند که یکی از آن‌ها تولید نان سبوس‌دار با استفاده از آرد کامل 12 و 7 درصد دارد که قبلاً 50 درصد سهمیه دولتی و 50 درصد آزاد بود اما با پیگیری‌های انجام شده از سوی اتحادیه، سهمیه دولتی به این واحد صنفی اختصاص یافت. همچنین مجتمع نان امام حسن نیز پس از اجرای طرح نانینو مجبور به عرضه نان با نرخ تمام شده بود که با پیگیری اتحادیه و مساعدت جهاد برای حمایت از مجتمع نان، در حال حاضر آرد یارانه‌ای به این واحد اختصاص یافت و مردم می‌توانند با قیمت دولتی از نان کیفی این مجتمع‌ها استفاده کنند.

وی طرح هوشمندسازی را طرحی شکست‌خورده دانست و ابراز کرد: اجرای طرح در حالی شروع شد که زیرساخت‌های لازم وجود نداشت و پس از گذشت یک سال، هر روز گزینه‌ای جدید به این سامانه اضافه می‌شود و تنها عملکردی که مجریان طرح از آن دم می‌زنند، کاهش سهمیه و ادعا و آمارسازی برای صرفه‌جویی در مصرف آرد است در صورتی که این مطلب به هیچ عنوان صحیح نیست و موارد زیادی از جمله استفاده از کارت تکراری، قطع سیستم و نبود کارت، بهسازی واحدهای خبازی و غیره، مشمول اتخاذ تصمیم اتوماتیک برای کسر سهمیه بدون توجه به شرایط عرضه بوده است. دستگاه پوز به صورت سیستمی باید خرید از طریق کارت تکراری را رد کند، نانوا که امکان تشخیص هویت ندارد!

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان کازرون افزود: مواردی داشتیم که واحدهای صنفی با ثبت مرخصی در سامانه، اقدام به بهسازی و به‌روزرسانی واحد صنفی نمودند و با کسر قابل ملاحظه‌ سهمیه مواجه شدند. چرا سامانه برای ثبت مرخصی دو ماه، در حال بررسی می‌زند؟ متأسفانه این سامانه از سوی تیم غیرکارشناس و غیرحرفه‌ای راه‌اندازی و اجرا شده که تنها هنرشان اعلام آمار غیرواقعی از صرفه‌جویی بوده و این در حالی است که نانوایی‌های ما به خاطر نبود سهمیه آرد، تعطیل شدند.

خرم در خصوص وعده پرداخت کمک‌هزینه 40 درصدی به نانوایان گفت: به هیچ واحد صنفی کمک‌هزینه 40 درصدی پرداخت نشده و نانوای ما که آرد کامل پخت می‌کند، 7 درصد کمک‌هزینه می‌گیرد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه‌های پوز نانینو خاطرنشان کرد: ما قبلاً از دستگاه‌های پوز شرکت‌های به‌پرداخت، پارسیان و غیره استفاده می‌کردیم و به محض اینکه دچار مشکل می‌شد، به موقع پشتیبانی می‌شد و رول مجانی به ما می‌دادند اما در حال حاضر دستگاه‌هایی که عرضه شده، بسیار ضعیف است، به موقع پشتیبانی نمی‌شود، اجازه هم نداریم از دستگاه‌های ثابت استفاده کنیم، رول کاغذی هم نمی‌دهند و ما در مقابل مشتری قرار گرفته‌ایم که ساعت‌ها باید در صف معطل بماند چون دستگاه خراب است، تقاضای رسید می‌کنند و نمی‌توانیم رسید بدهیم، این است عملکرد سامانه هوشمندی که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود و کارشناسانی را برای پاسخگویی تلفنی گذاشته‌اند که بعد از ماندن در صف انتظار 40 نفری، نوبت که به نانوا می‌رسد، تلفن قطع می‌شود!

 

خبرنگار: ندا کاظمی ترکی